GINETEX, ett internationellt standardiseringsorgan för tvättsymboler, har presenterat resultatet från sin fjärde Textilvårdsbarometer i samarbete med IPSOS.
Barometern ger insikter om européernas vanor (svenskar, tyskar, italienare, spanjorer, britter, tjecker och fransmän).
– Miljöhänsyn är fortfarande viktigt, men den ekonomiska situationen påverkar alltmer hur konsumenter tar hand om sina kläder, säger Thomas Lange, GINETEX:s president.
Några resultat från GINETEX Textilvårdsbarometer:
- 54% av européerna låter ekonomiska skäl styra deras textilvårdsvanor (en ökning med 8 procentenheter sedan 2021), medan 46% prioriterar miljöhänsyn (en minskning med 8 procentenheter sedan 2021). Därför är 9 av 10 européer noga med tvätttemperaturen, varav över hälften är det av ekonomiska skäl.
- Vad gäller torkning är utomhustorkning fortfarande den vanligaste metoden för majoriteten (79%) av européerna, oavsett anledning (ekonomisk eller miljömässig).
- När det gäller köpvanor i Europa har andelen européer som köper kläder under de senaste 6 månaderna återgått till nivån före COVID-19-krisen (97%), varav 39% köper kläder varje månad 2023 jämfört med 35% år 2019.
→ Ta del av pressreleasen här!