Galvin Green är Växjöföretaget som har utvecklat högpresterande golfkläder i mer än 30 år. Varumärket är välkänt bland golfspelare i Sverige och internationellt. De senaste två åren har bolaget haft en mycket positiv utveckling.
– Många har återvänt till golfen under pandemin vilket har synts hos oss ganska tydligt, säger Annelie Backgård Ginstman, Marketing Manager.
Galvin Green grundades av Tomas Nilsson som tillsammans med chefsdesigner Mats Lundqvist insåg att det fanns en öppning på golfmarknaden. De ville erbjuda en ny typ av vattentäta kläder som kombinerade stil med funktion. Året var 1992 när de presenterade kläder i nya, djärva färger och GORE-TEX-laminatet vars funktion står emot vatten men släpper ut svett.
Galvin Green har flera gånger synts i de största sammanhangen inom golfsporten. Företaget var bland annat officiell leverantör av regn- och vindplagg till det europeiska Ryder Cup-laget 2016 och 2018, en prestigefull golftävling där Europas bästa golfspelare möter sina amerikanska kollegor.
I dag finns företaget representerat i cirka 20 länder världen över där golfshopar på golfbanorna är en naturlig försäljningskanal. Men de digitala kanalerna växer mest. E-handeln har utvecklats starkt de senaste åren och är det affärsområde de förväntar sig växa mest på framöver.
Totalt arbetar cirka 30 anställda på huvudkontoret i Växjö där produktutveckling, e-handel, inköp och design finns samlat. Omsättningen för 2021 blev cirka 200 miljoner kronor, en ökning med 35 miljoner kronor jämfört med 2020. Den största marknaden är England som står för 50 procent av omsättningen följt av Skandinavien och Tyskland.
– I Europa har vi sedan tidigare en bra marknadsandel, framför allt i Storbritannien och Skandinavien. Just nu har vi en fin tillväxt i USA vilket är roligt efter snart tio års hårt arbete därborta. Det är en enormt stor marknad men vi ser att det finns plats för oss, säger Annelie Backgård Ginstman.
Komfort och rörelsefrihet
Sofia Ask Klason som är produktchef förklarar att samtliga plagg och lager i Galvin Greens golfkollektion är utvecklade för att fungera tillsammans och erbjuda överlägsen komfort, rörelsefrihet och skydd mot väderelementen. Här finns allt från regnställ, vindtröjor och pikéer till byxor, underställ och accessoarer med mera.
Produktionen av de populära plaggen från Småland sker i Asien och Europa. GORE-TEX sortimentet tillverkas i Asien.
– De är helt klart bäst på den typen av produktion. Vad gäller mellanlager, vindplagg och skjortor så tillverkas de flesta i Portugal, berättar Sofia Ask Klason.
Ökat hållbarhetsfokus
Galvin Green har alltid legat långt framme vad gäller materialval, kvalitet och design. Det handlar om att maximera förutsättningarna för golfspelaren och samtidigt minimera företagets klimat- och miljöpåverkan och verka för social hållbarhet. I dag är cirka 70 procent av plaggen producerade av Bluesign eller Oeko-Tex Standard 100 certifierade material och leverantörer.
– Vi har ett nära samarbete med GORE-TEX och de jobbar ständigt med utveckling av membranen och mer miljövänliga vattenrepellerande behandlingar. Samtidigt måste plaggen uppnå de egenskaper som användarna söker så det gäller att hitta en optimal balans, säger Sofia Ask Klason.
– Exempel på en annan åtgärd vi vidtagit som bidrar till ett mer hållbart arbetssätt är att vi under pandemin startade upp ett digitalt showroom här på kontoret i Växjö. Det fungerar utmärkt för våra säljare som nu även efter pandemin kan hålla kontakten med våra kunder ute i världen mer regelbundet och på ett mer miljövänligt sätt än förut, säger Annelie Backgård Ginstman.
– Det absolut viktigaste för oss är att våra kläder håller länge. Detta är också den enskilt viktigaste aspekten att ta i beaktande för att vi ska ta vårt ansvar för en mer hållbar värld. Förutom att arbeta med produkterna söker vi samarbeten som kan bidra till en mer hållbar golfsport. Sedan förra året är vi till exempel strategisk partner till GEO Foundation for Sustainable Golf. Det är en internationell icke-vinstdrivande organisation som grundades för att hjälpa till, inspirera och stödja företag verksamma inom golfsport att ta mer ansvar för miljön, säger Annelie Backgård Ginstman.
Långsiktigt arbete ger toppresultat
En viktig del i utvecklingsarbetet hos Galvin Green är långsiktighet. Något som både Annelie Backgård Ginstman och Sofia Ask Klason återkommer till gång på gång.
– Ett exempel på det är att vi inte byter leverantörer från år till år och är väldigt måna om att jobba i långsiktiga relationer och det har varit lite av vår filosofi sedan starten av företaget. Det känns tryggt att ha kontroll på produktionens alla led och sådant avspeglar sig ju i slutresultatet, berättar Sofia Ask Klason.
En stor del av vår kollektion lever vidare år från år för att minska antalet prover och bygga långsiktighet i våra kunders inköpsprocess.
– Förutom nära samarbete med våra leverantörer och kunder så arbetar vi i ett nära samarbete med utvalda proffsgolfspelare som är på väg uppåt i sin karriär på olika sätt. Vårt fokus som varumärke är att hjälpa golfare att nå sin fulla potential genom att göra kläder som in i minsta detalj är genomtänkta för att skapa optimal rörelsefrihet och komfort oavsett väderförhållande, avslutar Annelie Backgård Ginstman.
Galvin Green är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör, TEKO