I slutet av januari genomförde TEKO och STICA en gemensam frukost på temat klimat.
Morgonen inleddes med en föreläsning av Michael Schragger från STICA om klimatpåverkan och trender vi ser nu och framåt.
Han pekade på industrins viktiga roll i klimatomställningen och gav exempel på vad textilindustrin måste, och kan, göra för att minska utsläppen. En utveckling som också kommer att drivas av krav från lagstiftning, investerare och inte minst kunder där medvetenheten om klimatfrågan ökar.
Därefter delade Lina Ödeen, Eton Shirts och Linda Gustafsson, TOTEME, med sig av konkreta tips och berättade om sitt klimatarbete baserat på STICA modellen. STICA ger riktlinjer och mallar för att skapa en tydlig färdplan för företagets klimatarbete och fungerar samtidigt som ett sätt att hålla företaget ansvarigt för att faktiskt uppnå sina klimatmål.
Tävlingen tjänar många syften: dels som en konkret utgångspunkt för diskussioner om design och innovation, men också som en inspiration för näringsliv och offentliga beslutsfattare att använda design för att öka tillväxt, konkurrenskraft och välfärd.
Några viktiga medskick från morgonen:
- Koll på nuläget
Det är viktigt att veta sitt nuläge för att kunna beräkna företagets klimatpåverkan. - Transparens i värdekedjan
En stor utmaning är att ha kontroll på hela ledet, transparens i värdekedjan är en nyckel för klimatarbetet. - Det tar tid
Det tar tid att jobba med nya områden och styra om industrier. - Ställ krav tillsammans
Gå samman med andra företag för att kunna ställa krav på leverantörer. - Kör igång, och justera
Det går inte att veta allt på förhand, det bästa är att kicka igång klimatarbetet och justera längs vägen.
Michael Schraggers föreläsning finns inspelad för TEKO-medlemmar att ta del av.
Under våren arrangerar TEKO fler frukostar med hållbarhet i fokus, håll utkik i våra kanaler!