Tillsammans med ASKET, Filippa K och Houdini Sportswear driver RISE projektet Favorite Wardrobe. Tanken är att undersöka hur privatpersoner använder sina garderober under en 100-dagarsperiod.
– Vi kommer att analysera hur mycket av olika klädkategorier som används i garderoberna men även relatera till demografi och ekonomi. Tänk om de dyra plaggen inte bara är de mest hållbara rent kvalitetsmässigt utan även billigast sett till kostnad per användardagar, säger Peter Algurén, projektledare hos RISE.
Alla plagg registreras
Projektet finansieras av Energimyndigheten/Re:Source som menar att projektet har potential att skapa förutsättningar att hitta nya plattformar och affärsmodeller som kan öka nyttjandegraden av kläder. Och på lång sikt leda till att färre plagg konsumeras.
Deltagarna i projektet använder en app där de varje dag registrerar vilka plagg de använder ur sina garderober. Alla plagg förutom strumpor, skor och accessoarer finns med i garderoben. Dessutom är aktivitetsspecifika plagg som till exempel skidkläder eller andra typer av sportplagg exkluderade.
– Vi analyserar datan efter de 100 dagarna, men kan redan nu se intressanta saker. Totalt är vi uppe i cirka 15 000 plagg som har använts av de 360 deltagarna. Vi kommer att redovisa alla detaljer och slutsatser när projektet har sammanställts så vi inte riskerar att påverka deltagarna, berättar Peter Algurén.
Han berättar vidare:
– Det här projektet kan ge stora möjligheter framöver när nya innovationer utvecklas. Tänk till exempel som Science Park Borås har jobbat lite med, nämligen att varje plagg hade en digital avläsare. Då skulle du kunna se hur många gånger du använder en t-shirt eller ett par jeans. En smart funktion då hade varit om plagget meddelar ägaren av plagget att: ”Nu har du inte använt mig på 7 månader, vill du sälja mig till någon annan istället?”, och så finns det kanske en länk till en andrahandssajt. Det ger ju spännande möjligheter framåt för den cirkulära ekonomin, förklarar han.
Dyra plagg kanske billigare i längden
Inför projektet genomförde RISE en mindre snabbenkät via LinkedIn där de ställde frågan: Ungefär hur stor andel av din garderob använder du om du får gissa? Av 102 röster var det 20 % som svarade att de använder 39 % av sin garderob, 40 % svarade 25 % av garderoben och 60 % gissade på 27 %.
– Genom projektet kan vi analysera hur dyrt varje plagg är beroende på hur ofta det används. Vad kostar en kavaj som inte används mer än en gång per år? Eller favoritplagget som är dyrt vid inköp kanske blir billigare än lågprisprodukter när det handlar om nyttjandegraden. Det är helt klart intressant och kan ge många konsumenter en tankeställare, säger Peter Algurén.
Alla tre partnerföretagen i projektet är profilerade inom hållbarhet och erbjuder kvalitetsplagg i en premiumnivå vad gäller pris.
– Vi vill gemensamt komma bort från återvinning som lösning på cirkulär ekonomi. Kanske kan vi hitta en annan mer långlivad väg framåt för branschen, säger Peter Algurén.
Han avslutar:
– En garderob med endast favoritplagg kanske är den ultimata lösningen. Vi vill ju se hur garderoben används mer storskaligt och försöka förstå mer och vad vi kan lära oss utifrån det, avslutar han.
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör TEKO