E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Barometern är ett samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.
Enligt den senaste E-barometern Q2 som Postnord presenterade den 13 september så minskar e-handeln. Räntorna stiger och elpriset går upp. Inflationen ökar den allmänna prisnivån och Rysslands krig i Ukraina tvingar upp bränslekostnaderna och stör produktionskedjorna. Det leder till att konsumenterna blir försiktigare och sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta, enligt E-barometern.
Huvuddrag från E-barometern kvartal 2.
- E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.
- Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.
- De kategorierna som har minskat mest under senaste kvartalet har varit Dagligvaror med -28 procent, Sport och fritid med -12 procent och Böcker och media med -9 procent.
- Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från ett e-handelsföretag för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.
- Intresset för paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret har vi sett en ökning med 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.
- 32 procent av konsumenterna har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.
- 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.
- 41 procent av e-handelsföretagen själva tror att e-handelsförsäljningen kommer att minska eller minska kraftigt under resterande året.
Läs mer och ladda hem E-barometern Q2