Docksta Sko i Kramfors kommun är en anrik skofabrik som grundandes 1923. Lagom till det stora jubileet investerar företaget nu 18 miljoner kronor i en ny fabrik.
– Det är nervöst att sätta igång ett sådant projekt när det fortfarande är pandemi, men det är en långsiktig satsning som vi tror helhjärtat på, säger Lisa Edin, vd och delägare, Docksta Sko.
Docksta Sko har en spännande historia som tog sin början när Stefan Königsons farfar Ivar Königson grundade Bjästa skofabrik 1923 tillsammans med Jacob Wedin. 1947 köpte de Docksta handelsbod dit också hela verksamheten flyttades och företaget bytte namn till Docksta Skofabrik.
År 2015 skedde en generationsväxling då Lisa Edin tillsammans med maken Andreas tog över verksamheten.
Ny och modern produktionslinje
Nu ska alltså en ny fabrik byggas som ska kunna producera mer. Markarbetet påbörjades under sommaren 2021 och den nya fabriken kommer att omfatta totalt 1600 kvadratmeter och inrymma produktion, webblager, fabriksförsäljning och kontor.
Investeringen innebär att en helt ny produktionslinje byggs upp som är bättre anpassad till dagens produktion vilket kommer göra fabriken mer effektiv med ett antal nya moderna maskiner.
– Det kommer helt klart bli ett lyft vad gäller produktionen och hela företaget. Vi får möjlighet att producera mer och samtidigt bibehålla den fina kvalitet som vi är kända för. Det är också viktigt att ha produktion, webblager och fabriksbutiken under ett och samma tak, allt blir mycket smidigare på det sättet, berättar, Lisa Edin.
Docksta Sko är synonymt med hög kvalitet och svensk tillverkning. Varje slipper innebär till exempel 30 olika moment vilket innebär mycket handpåläggning för varje produkt. Noggrannhet är ett adelsmärke för personalen på Docksta Sko, något som också är en förutsättning för att uppnå den önskade kvaliteten och passformen. Sortimentet består av slippers, träskor, näbbstövlar, jodphurs, kängor och flera produkter inom kategorin inredning och accessoarer. Till våren släpps en helt ny Desert boot och sneakers. Dessutom håller nya designsamarbeten för slippers just nu på att signeras.
Material från svenska företag
Vad gäller materialet så kommer merparten av det vegetabiliskt garvade lädret från Tärnsjö Garveri i Uppland som använder en garvningsprocess med barkextrakt istället för kemikalier som till exempel krom. Docksta Sko köper även en del läder från garverier i Italien, Spanien och Holland som de vet håller hög kvalitet. För de textila materialen så samarbetar Docksta just nu med Växbo Lin, Jobs Handtryck och Emma von Brömssen.
– Under pandemin har det varit lite problematiskt vad gäller tillgången till material vilket hela branschen har känt av. Men vi var snabbt ute och säkrade upp material så vi kunde producera under 2020 då det var som svårast med leveranserna, säger Lisa Edin.
Det var främst två månader under våren 2020 som företaget märkte en påtaglig nedgång i försäljningen vilket gjorde att permittering av personal blev nödvändigt. Men ganska snabbt kom försäljningen igång igen.
– Det var väldigt nervöst ett tag då allt i princip stod stilla och inga besökare syntes i vår fabriksbutik som är en av våra stora försäljningskanaler tillsammans med webbshopen. Men under 2021 har vi istället sett en rejäl ökning vilket förmodligen beror på att många valde att semestra hemma i Sverige vilket gynnar oss, säger Lisa Edin.
Ökning hos äldre målgrupper
I dag sker 90 procent av försäljningen via egna kanaler, det vill säga den egna hemsidan och fabriksbutiken i Docksta. Resterande 10 procent säljs via utvalda återförsäljare. Den typiska målgruppen är kvalitetsmedvetna barnfamiljer från storstadsregioner som är mån om miljön och hållbarhet. Bland kunderna finns också köpstarka människor i 55–75 årsåldern. Och det är främst den lite äldre målgruppen som Docksta har sett en markant ökning hos det senaste året.
– Det beror framförallt på att många har kommit igång att handla digitalt under pandemin vilket är kul. Flera gånger har vi fått förklara och vägleda kunderna hur det fungerar med Klarna och digitala betalningar. Det är inte alla som vet hur det fungerar, men det ha gått fint, berättar Lisa Edin.
Fler jobb och stabil tillväxt
Docksta Sko är beläget mitt i världsarvet Höga Kusten, cirka 4 mil söder om Örnsköldsvik intill E4: an och har blivit någon av en turistmagnet för förbipasserande bilister.
Den modiga satsningen på den nya fabriken bär förhoppningar om en större verksamhet i framtiden. I dag sysselsätter företaget 8 anställda och omsättningen för 2021 uppgick till 11 miljoner kronor, jämfört med 9 miljoner året innan.
– Vi har en stabil utveckling och växer för varje år vilket känns kul. Med den nya fabriken kommer vi också att behöva cirka 3-4 personer till i företaget och vi hoppas kunna anställa duktiga personer från orten, avslutar Lisa Edin.
Docksta Sko är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, TEKO