Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och utställning som vill lyfta fram unga och begåvade designers och formgivare. I år har utställningen synts på många skiftande platser och fått stor uppmärksamhet. Under hösten reser utställningen till Indien, Sydkorea och Kina för att visa upp den svenska formgivningens framtid.
– Det handlar om att lyfta fram det senaste och mest spännande och innovativa inom design och form. En viktig del är också att uppmuntra till gränsöverskridande design och våga utmana sig själv som designer och våga stå för sin egen formgivning och sitt eget formspråk, oavsett material. Det är också viktigt för oss att skapa förutsättningar för möten. Vi ska vara som en arena där möten mellan formgivare, publik och producent kan uppstå, berättar Karin Wiberg.
Ung Svensk Form grundades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö. Sedan tidigare fanns utmärkelsen Utmärkt Svensk Form, numera Design S, för mer etablerade designers och formgivare.
Uppskattad utställning
Årets upplaga av Ung Svensk Form invigdes under Stockholm Design Week i februari. Samma kväll arrangerade projektet även ett större event på Stockholms Auktionsverk där Ung Svensk Form gjorde en tidslinje över projektet, från 1998 när det började och fram tills i dag.
– Det var väldigt uppskattat och välbesökt. Alla bidrag som var med på arrangemanget auktionerades sedan ut i slutet av veckan vilket var extra kul, säger Karin.
Efter invigningsveckan i februari gick utställningen vidare till Malmö. Därefter visades utställningen hos ArkDes i Stockholm då bland annat SVT, Sveriges Radio, DN och SVD gjorde inslag och reportage. Ett av bidragen i utställningen som rönt stor uppmärksamhet är Människofällan av konstnären Evelina Kollberg. En sex meter lång typ av gerillastickad byggnadsställning.
– Människor behöver något där de kan vara en del av upplevelsen. Där de kan göra något och känna och uppleva. Väldigt många kryper igenom den här skapelsen och det är riktigt kul att se, säger Karin Wiberg.
Ung Svensk Form har även kunnat upplevas på festivalen Storsjöyran i Östersund. Att vara närvarande på allmänna platser och välbesökta evenemang är en viktig del av Ung Svensk Forms tanke med utställningen.
– Vi dyker upp på lite oväntade platser och bra sociala sammanhang. Det handlar om att nå ut till nya målgrupper och bredda informationen om och synen på hur vi jobbar med Ung Svensk Form. Sedan vill vi förstås locka fler målgrupper att söka sig till skolor och utbildningar inom form och design. Där finns vi med som coacher och kan hjälpa till i ansökningsprocessen, berättar Karin.
Nära samarbete med näringslivet
Projektet Ung Svensk Form har utvecklats med tiden och numera samarbetar projektet med internationella företag och aktörer, till exempel Ikea, Askul och Mitab. En annan samarbetspartner är Malmö Stad.
– Vi har möjlighet att ge stipendier, både i form av pengar men också i form av arbetsstipendier och kunskapsutbyten. Vi arrangerar även intensivkurser i affärskunskap och hur du som formgivare arbetar mer målinriktat och så vidare. Kopplingen till näringslivet är jätteviktigt för blivande designers, säger hon.
När det handlar om att nå ut till nya målgrupper så pratar Karin Wiberg gärna om de som inte vanligtvis söker sig till designutbildningarna. Det handlar om att nå samhällets alla grupper.
– Samhällsengagemanget är viktigt att stötta och uppmuntra, inte minst för att öppna upp design- och formvärlden som i dag är en ganska sluten värld. Här har skolorna en stor roll som måste jobba mer att försöka fånga in elever från andra samhällsgrupper. Vi har försökt vara närvarande i förorterna och på landsbygden i projektet, helt enkelt för att fler ska bli inspirerade och framför allt veta hur de kan bli designer och formgivare. Det är hemskt om de blundar för sin dröm och arbetar med någonting som känns fel, säger hon.
Ung Svensk Form ute i världen
Under hösten kommer Ung Svensk Form även att synas på den internationella arenan med visningar i Mumbai, New Delhi, Seoul och Shanghai.
– Det är roligt att kunna visa upp ung svensk formgivning för hela världen. Nästa år när vi fyller 20 år så händer det också spännande saker. Bland annat har vi fått ett nytt stipendium från det japanska företaget Askul och här kommer de att välja ut 5-6 stipendiater som kommer att få ett uppdrag och åka till företaget i Japan och eventuellt få producera, så det kommer bli något alldeles extra, berättar Karin Wiberg.
Synen på designyrket under förändring
Designers som kommit med i Ung Svensk Form brukar nå framgångar i verkliga livet. För att kunna försörja sig som designer och formgivare är det viktigt att förstå hur verkligheten ser ut och fungerar, inte minst produktionsledet, enligt Karin Wiberg.
– Designeryrket är tufft och kräver att du är besatt av din idé. Uppdragen kan se så olika ut, allt från en anställning till frilansuppdrag och enstaka projekt. Det är också viktigt att vara kommunikativ och kunna presentera sig själv och sitt arbete på rätt sätt. En del väljer ju helt och hållet att gå sin egen väg, medan andra är mer öppna för förslag från olika håll med samarbeten och så vidare. Jag tycker ändå det känns positivt och att någonting håller på att hända i branschen. Det har ju varit lite fult att vara affärsmässig som formgivare och designer, men i dag är det istället ett riktigt och viktigt yrke, avslutar hon.
Läs mer om Ung Svensk Form här.