The Pattern Agency är en digital plattform som underlättar inköp och produktion av mönster och grafisk design.
– Målet är att återta den starka position som svensk mönsterdesign befäste på 1950-talet genom smarta digitala tjänster. Vi har ett antal kunder redan i dag och har märkt att intresset är stort. Alla formgivare vi har pratat med är väldigt positiva till plattformen. Den spar tid, minskar kostnader och finns tillgänglig dygnet runt, säger Ellen Flybäck, vd och grundare.
The Pattern Agency i Borås drivs av Ellen Flybäck tillsammans med Oskar Brogren, båda med ett förflutet på olika positioner inom designbranschen. Företaget erbjuder en unik och kostnadsfri B2B-tjänst som är både agentur och onlinetjänst för förmedling och försäljning av digitala mönsterfiler mellan frilansande formgivare och designbranschen.
Ellen Flybäck är utbildad designingenjör vid University of Manchester och har erfarenhet från ett antal företag inom textil- och modebranschen, bland annat Design House Stockholm, Monki och Ellos samt senast i en roll som projektledare hos Marketplace Borås.
Under sin tid hos Marketplace Borås kom Ellen Flybäck i kontakt med många textil- och modeföretag runt om i Sverige. Idén till The Pattern Agency har funnits en längre tid. Bolaget grundades 2015 men den digitala plattformen lanserades 2017.
– Oskar gjorde mönster- och designuppdrag åt olika textilföretag, men tänkte att det borde gå att göra mycket smidigare och på den vägen är det. Vi är båda småbarnsföräldrar så vi har haft The Pattern Agency som ett projekt vid sidan av våra ordinarie jobb, men nu ser vi att intresset är så stort vilket är kul, säger Ellen Flybäck.
Kostnadsfri tjänst – tillgänglig dygnet runt
Som företag är det kostnadsfritt att registrera sig hos The Pattern Agency. Det ger tillgång till två bastjänster, bland annat en stor mönsterkatalog från redan etablerade formgivare. Den andra bastjänsten är The Pattern Stock som är en databas med de 200 vanligaste förekommande mönstren.
– Nu har vi dessutom lanserat The Pattern Pitch där företag kan lägga ut ett designuppdrag för att hitta duktiga skandinaviska designer. Som designer gör du sedan ett förslag och får sedan veta om du får huvuduppdraget, säger Ellen Flybäck.
Sparar tid och pengar
Hela processen från brief till pitch hanteras digitalt, inklusive direktkommunikation kring uppdraget med vald designer och betalning. Och tjänsten är tillgänglig 24 h.
– Vi ser ett stort gap vad gäller digitala tjänster inom B2B-segmentet och tror att vi genom plattformen kan vara med och föra utvecklingen framåt för design- och textil- och modebranschen. Digitaliseringen har hittills varit väldigt fokuserad på slutanvändare men vi tror att det finns tid och pengar att spara genom ökad digitalisering av interna arbetsprocesser, berättar Ellen Flybäck.
The Pattern Agency är baserat i Borås som är känt för sitt fokus på e-handel och digitalisering. Trots det har Ellen Flybäck märkt att inköps- och designprocessen fortfarande är väldigt traditionell hos många företag och förändringsviljan är låg att ändra på de interna processerna.
– Det finns en hög tröskel för att ändra arbetssättet. Ändå skiljer sig inte upplägget hos oss från en vanlig webbutik där du som kund handlar mönster och idéer från mönsterdesigner, men många företag har svårt att släppa det gamla arbetssättet, säger hon.
Ellen Flybäck är ändå övertygad att deras tjänster kommer bli en naturlig del av inköps- och designprocessen framöver.
– Vi förstår att tjänsten behövs eftersom det har varit ett enormt intresse från alla formgivare och designer, de skulle verkligen vilja använda vår tjänst, säger hon.
Skandinavisk mönsterdesign och trendanalyser
The Pattern Agencys tjänster är inte unika. Enligt Ellen Flybäck finns det liknande tjänster runt om i världen, dock ingen som är inriktad på skandinavisk mönsterdesign.
– Det finns stor efterfrågan internationellt på det skandinaviska uttrycket så tanken är att även erbjuda våra tjänster utanför Skandinavien under hösten, berättar hon.
Kunderna är främst designindustrin, vilket innefattar även mode- och textilföretag, men samtidigt även pappersindustrin, möbelindustrin och alla typer av branscher som har design i produkterna.
Ambitionen för The Pattern Agency är klar:
– Vårt mål är att bygga upp en fullservicetjänst inom skandinavisk mönsterdesign och under 2020 så kommer plattformen även att innefatta digitala verktyg för trendanalys som vi kallar The Forecast. Här samarbetar vi med några av branschens främsta experter och tillsammans förpackar vi framtidsanalyser på ett nytt och lättillgängligt sätt, bland annat genom att använda AI som kommer att kunna verifiera en kommande framtida trend, så det är något vi tror starkt på framöver, avslutar Ellen Flybäck.
The Pattern Agency är medlem i TEKO