ACG Accent i Borås är en del i ACG-Gruppen och utvecklar kreativa produktmärkningskoncept, bland annat etiketterings- och paketeringslösningar. En stor del av företagets kunder finns inom textil- och modebranschen. De senaste åren har ACG Accent arbetat intensivt med att digitalisera tryckproduktionen och orderhanteringen vilket nu ger stora fördelar på många sätt.
– För 4 år sedan var målet att uppnå en produktivitetsförbättring på 30 procent. De som jobbar inom produktion vet att det krävs en hel del för att lyckas nå ett sådant mål. Men vi gjorde det och idag är hälften av all produktion digitaltryck hos oss, berättar Mikael Corbé, marknadschef och delägare.
ACG Accent omsätter totalt 90 miljoner kronor och har i dagsläget 55 anställda. Företaget erbjuder produktmärkningskoncept i världsklass och var till exempel den första producenten i världen som Bluesign-certifierade sin transferproduktion.
– Vi erbjuder en dekal som är PVC-fri och som har en toppkvalitet som fungerar på allt från det stretchigaste sportplagget till det tuffaste arbetsklädesplagget för industritvättar, säger Mikael Corbé.
Sverige, Finland och Danmark är företagets huvudmarknader inom transfertryck, men ACG Accent finns över hela världen och har bland annat kontor i Hong Kong och Finland.
Kunderna slipper färgblandningskostnaden
Screentryck är fortfarande en starkt traditionell bransch, men ACG Accent har visat att den digitala tekniken kommer att innebära stora vinster för de företag som orkar med omställningen.
– Vi ser redan att materialförbrukningen har minskat kraftigt tack vare den digitala omställningen i produktionen. Faktiskt en bra bit över 30 procent. Allt blir effektivare. Vi använder mindre resurser och material, så det är väldigt spännande att vi redan nu ser kostnadsbesparingar och tidsvinster, säger Mikael Corbé.
Han berättar särskilt om det klassiska och tidsödande färgblandningsarbetet som många traditionella screentryckerier lägger ner mycket tid och kraft på.
– Att blanda färg har gjorts manuellt i alla år och kunderna har fått betala för en färgblandning. Vi har också erbjudit över 50 standardfärger som kunderna har kunnat välja på, och många andra tryckerier har cirka 30 standardfärger. Men ofta vill kunderna ha en egen färg som stämmer bättre med deras grafiska profil och då måste det blandas. Den kostnaden har vi tagit bort från årsskiftet tack vare digitaliseringen, berättar Mikael Corbé. Det spelar ingen roll om du trycker i 3, 5, 7 eller 11 färger. Det är samma pris för kunden.
Den digitala omställningen har även inneburit att produktionen går snabbare och leveranserna kan kortas ner vilket i sin tur gagnar kunderna som kan få sina beställningar snabbare.
– Beställer du under 1000 transfertryck så har vi 5 dagars leveranstid, jämfört med tidigare 6 dagar. Vår förhoppning är att kunna leverera inom 4 dagar i slutet av året. Saker går snabbare och kunderna vill ha kortare leveranstider. Vi klarar också att leverera på 3 dagar eller 1 dag om det är mindre volymer och kunderna önskar det. Däremot finns det begränsningar under högsäsong, berättar Mikael Corbé.
Innovativa e-handels- och integrationslösningar
ACG Accent har även lagt ner stor kraft på att utveckla företagets e-handels- och integrationslösning vilket gör allting enklare och smidigare för kunderna.
– Vi har en egen utvecklingsavdelning som har arbetat hårt de senaste åren och i dag har vi ett modernt digitalt system som är enkelt att hantera och som sparar tid för alla inblandade. Till exempel har vi tittat mycket på att synka vårt system med kundernas olika system. I dag är det till exempel möjligt för kunderna att enkelt bygga sin tvättrådsetikett via vår plattform. De kan enkelt klicka i vilka språk som de vill ha etiketten på. Det säkerställer samtidigt att logotypen och symbolerna alltid placeras på samma ställe. Det blir enhetligt och är väldigt användarvänligt för kunderna, säger Mikael Corbé.
Mikael berättar även hur ACG Accent har effektiviserat orderhanteringen med automatisering av flödena:
– Tidigare när en kund la en order så gjorde vi ett korrektur och skickade sedan korrekturet till kunden. Därefter skulle kunden många gånger skicka vidare till sin kund för att kontrollera att det såg bra ut. Sedan tog det kanske någon dag innan de skickade synpunkter till oss. Numera skickar vi korrektur till kunden som går in på vår plattform och skickar en länk till slutkunden. De kan i sin tur gå in via länken och godkänna korrekturet och vi kan börja producera direkt, berättar han.
Mikael Corbé fortsätter:
– Det sparar oerhört mycket tid i korrekturledet och gör allting lättare för våra kunder som slipper mejlslingor och framför allt vet de att allt är under kontroll. Vi ligger just nu på en leveransprecision på 99,6 procent. Det gjorde vi inte för tre år sedan och allt är tack vare det nya systemet och vår satsning på digitalisering i verksamheten, berättar han.
Mycket hos ACG Accent handlar om att göra det enkelt för kunderna och inspirera till nya sätt att profilera sig, eller Make Your Mark, som är taglinen hos Boråsföretaget. Två gånger varje år utvecklar ACG Accent också en kollektion där de visar upp olika tekniker och material.
– Det är ett utvecklingskoncept där vi visar våra kunder hur det kan se ut på en större kollektion med märkning och identitet, till exempel allt från badgar och brodyrer till tryckta logotyper. Det är för att visa olika tekniker i vår produktion och vilka möjligheter som finns. Vi jobbar i många spännande och hållbara material och kan hjälpa till med allt för att kunderna ska synas på ett unikt sätt, säger Mikael Corbé.
Effektiv produktion
Vi går ut i produktionen och tittar på den moderna produktionsanläggningen hos ACG Accent. Mikael Corbé visar runt bland de olika maskinerna. Det råder full aktivitet i den välordnade produktionslokalen. Vi stannar till hos en mer traditionell screentryckmaskin där två personer är fullt fokuserade på arbetet.
– Det här är en traditionell maskin där en person lägger i arken (tryckaren) och en person tar emot arken (biträdet). Just nu laddar vi en produktion där vi använder fyra färger, och där varje färg måste gå igenom maskinen en gång. Så det innebär fyra gånger för bara färgerna. Dessutom måste färgerna passas exakt för att resultatet ska bli bra så det är viktigt att tryckaren och biträdet har ett bra samarbete, säger Mikael Corbé.
För att screentrycka så används ramar som släpper igenom färg eller lim genom duken som sedan fästs på arket.
– I våra nya digitala maskiner kan vi producera upp till 1200 ark i timmen för alla färger. Det kan jämföras med max 250 ark i timmen per färg för det traditionella sättet. Skillnaden i besparing är ju enorm! säger Mikael Corbé.
Vi går vidare till de nya moderna digitaltryckmaskinerna där allt sköts helt automatiskt. Maskinen lägger i arken och staplar arken när allt är klart. Mikael Corbé berättar:
– Där borta vid den traditionella maskinen har vi två operatörer. Här har vi en operatör som kan fokusera på helt andra uppgifter än att blanda färg och passa in arken. I den här nya maskinen blir det heller inga återkommande problem med misspassningar i produktionen vilket är en stor utmaning med den traditionella screentrycktekniken. Vi strävar samtidigt efter att använda hela arken och det är verkligen optimalt med våra nya maskiner. Svinnet blir väsentligt mindre än tidigare, säger han.
Kvalitetskontroll av varje unik dekal
Vi går vidare till avdelningen för kvalitetskontroll där ett antal personer sitter vid varsitt kontorsbord och synar bland annat etiketter och andra produktioner.
– Vi synar varje unik dekal som kommer från tryckproduktionen, det är en del i vårt kvalitetsarbete som är oerhört viktigt. Efter syningen så skär vi till alla dekaler, säger Mikael Corbé.
Han visar några dekaler med företagslogotyper.
– Här ser du toningar i logotypen, det går att göra i screentryck också, men är svårare. Den digitala tekniken gör att vi kan producera alla moderna logotyper och symboler, säger Mikael Corbé. Efter att vi har tryckt och producerat alla logotyper och dekaler så skickas det ut till syfabriker över hela världen.
Vi möter Kemala Coco som sitter och kvalitetsgranskar en stor hög med etiketter som ligger på hennes bord. Med van hand tittar hon på etiketter och vänder sedan till nästa etikett.
– Jag tittar efter eventuella misspassningar och färgskiftningar, dålig täckning i färgen och annat. Det är olika saker för olika typer av etiketter, säger hon.
Mikael Corbé förklarar:
– Vi måste vara säker på att det håller för att lägga på en jacka i nästa steg. Om logotypen ska sitta på en dyr Gore Tex-jacka så måste vi veta att etiketten/trycket ser bra ut, säger han.
Vi går vidare till en tavla som sitter intill kontorsrummen, den visar det aktuella läget i produktionen.
– Varje morgon har vi avstämning i produktionen och vad som är på gång och som händer. Det är sju minuter varje morgon och är jätteviktigt i vårt arbete, säger Linda Andersson, produktionschef.
Känslan hos ACG Accent är att hela verksamheten är väl anpassad för framtidens utmaningar i den digitala utvecklingen.
– Vi är ju del i en större koncern och det är en stor styrka där vi kan dra nytta av varandras resurser och kompetenser. Det är också en nyckel till att klara en sådan här omställning som vi har gjort. Det känns ju helt klart spännande framöver och vi kommer ju att ha stor fördel av vår moderna produktionsanläggning, avslutar Mikael Corbé.
ACG Accent är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO