Syverket är beläget mitt i centrala Borås och grundades 2003. Företaget jobbar till största delen med lönsömnad, provsömnad och utvecklingsuppdrag. Bland kunderna genom åren syns till exempel Alexander Stutterheim vars första kollektioner av de välkända regnjackorna syddes av Syverket. Nu har Syverket egna planer på ett svensktillverkat jeansmärke.
– Det finns inte många i Sverige i dag som kan sy de produkter som vi gör. Vi producerar allt från provkollektioner till serietillverkning och kan även utföra sömnad av stora produkter, berättar Johan Käll, vd på Syverket.
Ett av Syverkets största uppdrag är sömnad till specialskyddskläder för högtryckstvätt och saneringsarbete, ett område där det ställs höga krav på noggrannhet i sömnaden och att allting håller högsta kvalitet.
– Det är ju viktigt att det blir rätt och hållbart med tanke på användningsområdena för en sådan produkt, säger Johan Käll.
Stor variation bland uppdragen
Andra exempel på produkter som Syverket utvecklar och tillverkar tillsammans med sina kunder är t-shirts, regnkläder, jackor, jeans, chinos, hemtextil och inredningsdetaljer samt jakt- och fisketextil och sportkläder.
– Det är väldigt blandat vilka uppdrag vi gör, men vi hjälper till med allt från vadderade och isolerade specialtält till andra typer av produkter. Det visar vilken kompetens som finns hos oss. Vi erbjuder mönsterkonstruktion, gradering med special eller standardmått, läggbilder och optimering av materialåtgång samt egen provsömnad och framtagning av prototyper, berättar Johan Käll.
Syverkets har en välanpassad fabrikslokal för småskalig produktion. Runt om i lokalerna ligger material och produkter i olika högar som ska färdigställas. Symaskiner och skärmaskiner står uppradade. Totalt arbetar 9 anställda i företaget.
Tidigare hade Syverket ett större uppdrag för Ellos och lanseringen av varumärket Close By Denim med visionen att producera kläder lokalt i Borås. Syverket tillverkade allt från jeans till jackor. Svenskt, hållbart och välskräddat.
– Vi hade en hel del att göra i samband med den satsningen och det var ju riktigt kul. Men det är mycket som spelar in i ett så stort företag och vilka prioriteringar som görs. Nu tror jag tyvärr att den satsningen är lagd på is, berättar Johan Käll.
Ett annat spännande projekt som Syverket hjälper till med är Lindex och Re:textiles satsning med kollektionen Re:design. Här används material från plagg som inte blivit sålda. Allt görs om och nya plagg skapas utifrån det gamla materialet. Kampanjen lanserades under mars månad och totalt handlar det om fem olika produkter i 250-300 exemplar.
– Vi hjälpte till att skära lite grann i det projektet, men vi får hoppas att det blir mer produktion, det vore kul. Annars är det inte så många företag som producerar kläder i Sverige i dag och som har kunskapen att sy plagg. Men det skulle gå väldigt fort om ett större företag bestämmer sig för att satsa bara en bråkdel av sin produktion i Sverige, det skulle sysselsätta hundratals eller tusentals människor. Fler och fler konsumenter vill ju veta hur produktionen ser ut i verkligheten och att det går schysst till, fortsätter Johan Käll.
Goda möjligheter att skala upp produktionen
Syverket har möjlighet att skala upp produktionen, något som också skedde i viss mån när Alexander Stutterheim lanserade sina kända regnjackor år 2011. Syverket sydde till en början upp ett hundratal regnjackor som snabbt sålde slut. Den stora efterfrågan gjorde att Syverket utökade verksamheten och tillverkade ett antal tusen regnjackor.
– Vi producerade i cirka tre år åt dem. Det gick från 0 till 2000-3000 regnrockar. Tyvärr blev det inte fortsättning för vår del när produktionen lades utanför Sverige, men det visar också att vi har kapacitet att skala upp när det ges tillfälle. Vi satsade en hel del och hade ambitionen att vara med och leverera även fortsättningsvis. Sedan är det ju andra saker som spelar in när företaget utvecklas, säger han.
Smarta textilier är framtiden
Johan Käll berättar vidare att det finns flera intressanta aspekter av svensktillverkade kläder och textilier. Men i slutändan handlar det om lönsamhet och vad man som ägare vill göra. Däremot behöver inte det ena utesluta det andra.
– Ett företag kan ju faktiskt ha tillverkning i till exempel Portugal och Turkiet eller någon annanstans där det är billigare att producera. Samtidigt kan de också ha tillverkning i Sverige. Bara de är öppna mot konsumenterna och berättar om det. Där tror jag det finns en öppning framöver, säger han.
Syverket hjälper även till med en del specialbeställningar, till exempel för Smart Textiles hos Högskolan i Borås med allt från specialkläder för sjukvården med insydda sensorer till elektriska värmehjälpmedel som blir en del av plagget.
– Sensorer för svettning och mätning av puls och hjärtrytm kommer att utvecklas enormt framöver och det är ett spännande område som faktiskt kan förbättra vardagen för många människor, säger Johan Käll.
Eget jeansmärke på gång
Vi går vidare in i ett av Syverkets mindre lager. Här finns plagg i olika former och storlekar som företaget har varit med och producerat genom åren. I sortimentet syns tjocka välskräddade vinterjackor, weldingjackets, jeansjackor, förkläden samt specialbeställda jeans och tröjor.
Johan Käll avslöjar att det finns planer på ett eget jeansmärke. Ett antal plagg har tagits fram och varumärket Jeansverket är registrerat.
– Vi får se när vi lanserar märket, men tanken är att vi ska försöka få det att lyfta och bygga upp något bra. I övrigt har vi fullbokat i produktionen fram till sommaren så det är kul. Jag tror också att det kommer mer och mer produktion i Sverige framöver så vi har nog en möjlighet att växa, avslutar Johan Käll.
Syverket är medlem i TEKO