Passionice i Malmö startades 2012 och drivs idag av Christine Lacoste och Maria Gavelin. Företaget är specialiserat på design och produktion av främst konståkningskläder. Produkterna efterfrågas över hela världen och nu planerar företaget att nyanställa sömmerskor.
– Konståkning är hängivna idrottare som tränar enormt mycket. Vi vill lyfta fram kraften och det atletiska i sporten och framför allt bryta den stereotypa bilden av en skör isprinsessa som är helt absurd. Det är inte bra för din hälsa att träna i för tunna kläder, eller tjocka kläder som inte andas. Vi vill skapa bättre funktionskläder för de aktiva, berättar Maria Gavelin.
Både Christine Lacoste och Maria Gavelin har en bakgrund som aktiva i konståkningsvärlden och har sett hur sporten stått still vad gäller utveckling av kläder och utrustning.
– Det har inte hänt något alls, och det vill vi ändra på. När jag var aktiv för tio år sedan så fick jag beställa en dräkt från USA och det var två till tre månaders leveranstid. Sedan när dräkten väl kom så var passformen dålig. Det enda som fanns i övrigt i Europa var de här stereotypa 70-talsklänningarna med krossad sammet, berättar Maria Gavelin.
Christine Lacoste har en bakgrund som konståkare från Kanada och har varit aktiv på elitnivå samt som tränare i flera länder. När hon skulle skaffa en konståkningsdräkt till sin dotter så upptäckte hon att marknaden var starkt begränsad.
– Det fanns inga kläder här i Malmö så jag fick sy en klänning till min dotter och då startade hela idén med Passionice. Därefter började förfrågningar att komma från alla håll. Jag är utbildad inom finans och internationell politik så jag har egentligen ingen bakgrund inom textil- och modebranschen, säger Christine Lacoste.
Skräddarsydda plagg med perfekt passform
Det var genom engagemanget i Malmö Konståkningsklubb som Christine för första gången träffade Maria Gavelin som då var aktiv konståkare. Sedan dess har Maria arbetat som designer för herrkläder i Italien. I dag sköter hon bland annat designen och mönsterkonstruktionen på Passionice tillsammans med Anastasia Michalczyk som också jobbar i företaget.
Passionice var från början en hobby vid sidan av det vanliga arbetet för Christine Lacoste. Men allt eftersom beställningarna ökade så tog hon beslutet att satsa för fullt. I dag är efterfrågan ännu större.
– Vi gör ingen reklam och får förfrågningar från Dubai, Asien och över hela världen. Det är en väldigt liten sport och alla känner alla, så jag tror att Christines engagemang genom åren har gjort att Passionice fått ett extra stort genomslag, säger Maria Gavelin.
Företaget arbetar inte utifrån ett basmönster utan alla produkter som produceras är skräddarsydda och måttbeställda, något som skapar helt andra dräkter för de aktiva. Företaget styrka är att hela produktionskedjan finns på plats i Malmö, från mönsterkonstruktion och gradering till sömnaden.
– Vi vet att enbart tävlingsdräkter inte är lönsamt att producera för oss, så vi specialiserar oss på träningskollektioner också. I dag finns det inte så många konkurrenter förutom två stora företag som ligger i USA och Kanada så det känns riktigt bra, berättar Christine Lacoste. Dessutom kommer vi att erbjuda gymnastikkläder och även kläder för yoga. Här tillverkar vi bland annat för Malmöflickorna som är en stor klubb inom gymnastik med uppvisningar och shower över hela världen.
Flexibilitet med egen tillverkning
Passionice arbetar med två materialleverantörer i Italien som gjort det möjligt att beställa mindre mängder tyg än vad som är normalt i branschen.
– Vi kan inte beställa så stora mängder tyg som många leverantörer kräver idag. Så det känns bra att vi har hittat två bra företag som hjälper oss. De har också en stark hållbarhetsprofil vilket känns skönt, säger Christine Lacoste.
Materialet i produkterna för konståkning är polyester och elastan samt en mindre mängd fleece.
– Vi är förstås medvetna om att polyester inte har den bästa miljöprofilen, men det är ett material som är tåligt vilket är bra. Det är också viktigt att utbilda konsumenterna i dag. De ska inte kunna förvänta sig att få produkten en dag efter beställning, det är inte klokt hur systemet i allmänhet är uppbyggt idag, säger Christine Lacoste. Hos oss finns i princip inget lager idag, utan allt som produceras säljer vi.
Maria Gavelin berättar om konkurrensen på marknaden:
– Det finns även andra mindre företag i Europa som erbjuder konståkningskläder, men de har tillverkningen någon annanstans vilket gör att flexibiliteten minskar. Vi kan justera designen och passformen utifrån varje specifik order, vilket är en stor fördel i den här branschen där passformen betyder mycket, säger hon.
Konståkningen i Sverige består i dag av cirka 140 föreningar med totalt 27 000 medlemmar. Lägg därtill att konståkning är en populär sport i USA, Kanada, Ryssland och Asien. Christine Lacoste berättar att varje aktiv betalar cirka 10 000-15 000 varje år i kläder och utrustning, endast i Sverige. Maria Gavelin utvecklar:
– Du ska ha två klänningar varje säsong för tävling samt tajts, uppvärmningskläder och kjol. Det är en stor skillnad från andra sporter där klubbarna erbjuder träningskläder till rabatterade priser, något som inte finns inte i konståkningsvärlden och därför har de aktiva alla möjliga plagg när de tränar. Här finns en stor potential för oss att erbjuda funktionsplagg som är bättre anpassade för konståkning, säger Maria Gavelin.
Spännande expansionsfas
Företaget är inne i en spännande expansionsfas. En ny hemsida och en helt ny kollektion ska lanseras i maj. Dessutom behöver företaget ytterligare maskiner för att kunna utöka produktionen.
– Det finns en stor efterfrågan på det vi gör, men vi måste veta att vi kan producera och leverera de beställningar som kommer in. Det senaste året har vi lyckats få en investering, blivit aktiebolag och byggt upp en maskinpark så vi kan leverera så det känns fantastiskt kul och spännande, berättar Maria Gavelin.
Under 2018 arrangerades Maxa Malmö, ett evenemang från Tillväxt Malmö med speed dates mellan företagare och investerare, där Passionice deltog och träffade en hel del investerare. Det var också här som företaget kom i kontakt med investeraren Erik Andersson som nu har gått in med 2 miljoner kronor i bolaget. Erik Andersson äger koncernen Baby Invest AB där bland annat Teddykompaniet i Båstad och lågprisvaruhuset Bo Ohlsson i Tomelilla ingår. Han är också delägare i miljardkoncernen Mellby Gård som äger Smarteyes, Oscar Jacobsson, Flash samt en stor del i KappAhl.
– Det känns jätteskönt att ha en erfaren investerare i ryggen. Vi är bara tre anställda just nu, men vi kommer att producera så mycket det går till maj. Den största lanseringen kommer att ske under Fashion Week i Stockholm i augusti. Där har vi spännande planer och det känns som vi kan sticka ut med vår unika inriktning, berättar Christine Lacoste.
Tillväxt Malmö, som arrangerar det årliga eventet Maxa Malmö, är en unik satsning mellan näringslivet och Malmö stad där Malmöföretag får stöttning i form av affärsutveckling. Det kan röra sig om allt från hjälp med försäljning och marknadsföring till att ta fram en konkret tillväxtplan.
– Vi på Tillväxt Malmö har även ett stort nätverk av kontaktpersoner, investerare och partners som bistår våra företag på olika sätt. Detta kan vara mycket betydelsefullt för företagare som är nya i staden. Exempelvis fick Passionice god hjälp med aktieägaravtalet av en advokatfirma, berättar Petra Lundgren, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö.
Med investeringen har Passionice bland annat köpt utrustning, tyger och tillbehör till företagets lilla textilfabrik. Tanken är också att ge duktiga designers och sömmerskor i regionen möjlighet till jobb.
Både Maria Gavelin och Christine Lacoste ser med tillförsikt på framtiden.
– Vi är unika och kan producera en kollektion på en vecka, det är inte många som har den möjligheten idag. Vi tror på det vi gör och jobbar hårt för att lyckas, avslutar Christine Lacoste och Maria Gavelin.
Passionice är medlem i TEKO
Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO