2007 startade Cissi Centerwall företaget Cissi och Selma med fokus på färgstarka och retroinspirerade plagg och klänningar. Sedan starten har företaget gått sina egna vägar och enligt ägaren och grundaren så bygger framgången på tre delar.
– Vår framgång bygger på tre delar som jobbar tillsammans: den fysiska butiken, webbshopen och våra återförsäljare. Det ger trygghet där alla delar driver försäljning och trafik till varandra, berättar Cissi Centerwall. En styrka hos oss är kundservice i alla tre delar. Bemötande och snabb service är väldigt viktigt.
Vi möts i den populära butiken på Bondegatan i Stockholm. Butiken är fylld med rader av de färgstarka plaggen och det är lätt att förstå att kunderna trivs här. Atmosfären är varm och hjärtlig och personalen står redo att hjälpa till.
– Vår fysiska butik är fortfarande störst försäljningsmässigt. Vi har öppet sju dagar i veckan vilket har varit en bra grej redan från början. Även om försäljningen inte är på topp varje dag så är det en slags kundservice. De butiker som tummar på öppettiderna tror jag får svårt i förlängningen. Hos oss finns det ju alltid något att göra för personalen också eftersom vi har lagret och webbshopen här, säger Cissi Centerwall.
Totalt arbetar nio anställda i företaget. Omsättningen för 2018/2019 landade på 10 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2015 då omsättningen var 3 miljoner kronor. Målet för 2020 är att öka ytterligare.
– Ambitionen är att öka med 1 miljon under 2020. Förstås vill vi att det ska gå ännu snabbare, men det är också viktigt att ha kontroll på tillväxten och att det sker på ett bra sätt, säger hon.
Holland har hittat Cissi och Selma
Cissi och Selma finns i dag hos cirka 30–40 återförsäljare i Sverige samt även på ett antal platser i Norge, Danmark och Tyskland. Dessutom är Holland en intressant marknad med potential där företaget i dagsläget finns hos ett 40-tal återförsäljare.
– Det var en holländsk agent som hittade oss och det känns spännande. Det är fortfarande på en liten skala, men holländarna vågar lite mer än svenskar vilket talar för vårt varumärke. Vi tittar även på den tyska marknaden förstås. Butiksutvecklingen i Sverige har varit tuff den senaste tiden för många inom detaljhandeln, så vi ser att potentialen är större i Tyskland, berättar hon.
Södermalm som område passar Cissi och Selma perfekt. Genom åren har företaget funnits på tre olika platser, men alltid på Bondegatan. Och det är lätt att förstå varför. Här bor många trendkänsliga människor som uppskattar Cissi och Selmas inriktning på hållbarhet och design. I kvarteret finns också många andra butiker med fokus på design, mode, inredning och hållbarhet vilket bidrar till ett bra flöde av människor och nya potentiella kunder.
Cissi Centerwall har en bakgrund som butikschef på Carlings och innan dess på Dressman. Att hon brinner för försäljning och design märks tydligt och hon vet vad som fungerar för det egna företaget.
– Jag har alltid drömt om att starta eget företag. Inte nödvändigtvis en klädbutik, men det låg nära tillhands när jag hade erfarenhet inom branschen. När jag sedan fick barn så såg jag en möjlighet att göra något nytt. Det blev naturligt att vi hittade en plats här på söder. Det passar varumärket alldeles utmärkt, säger hon.
Planer på expansion
Cissi Centerwall avslöjar att det finns planer på att etablera ytterligare en butik om allting stämmer.
– Det gäller att titta på ett optimalt läge där vi vet att försäljningen kommer att fungera. Det handlar också om att hyror och annat viktigt runt omkring etableringen ska kännas rätt. Vi har provat att sätta upp ett antal pop-up-butiker, bland annat i Göteborg under sommaren där vi fanns hos Magasin 11. Det fungerade väldigt bra. Men det var mest turister som handlade vilket är intressant. När det blev augusti och sensommar så minskade försäljningen betydligt, berättar Cissi Centerwall.
Att satsa på enbart pop-up-butiker är inte heller en självklarhet för Cissi och Selma.
– När du har en pop-up-butik så är det inte våra återkommande kunder som handlar utan förbipasserande kunder. Det är stor skillnad. Dessutom är det mycket kringkostnader. Men självklart finns det fördelar, du slipper sätta upp en fast butik med allt vad det innebär, förklarar hon. Att få en butik att fungera året runt är inte helt lätt. Du vill ju samtidigt att den ska få de bästa förutsättningarna.
Sociala medier driver försäljning
Även den digitala närvaron är viktig för Cissi och Selmas utveckling. Inte minst sociala medier där Instagram är den drivande kanalen för företaget.
– Instagram är viktigt. Vi ser när vi lägger upp bilder på plagg eller liknande att det ger resultat i webbshopen. Däremot behöver inte många likes betyda många beställningar. Det kan lika gärna vara tvärtom. Men såklart är sociala medier viktigt för oss, säger Cissi Centerwall.
En annan spännande del av sociala medier är Facebook-gruppen Cissi och Selma Recycle med över 1000 medlemmar. Här kan gruppens medlemmar sälja och köpa begagnade plagg mellan varandra.
– I gruppen får de endast sälja eller köpa våra produkter och vi finns där som administratör om det kommer frågor om produkter och så vidare. Det är ju toppen om kunderna kan sälja plaggen och de kommer till en ny ägare. Många undrar om vi förlorar i försäljning på det, men jag tror att många istället köper nya plagg om de till exempel säljer ett plagg i gruppen. Det är också högt pris på vissa plagg, till exempel kan en klänning säljas för 800 kronor där nypriset är 1000 kronor. Det känns riktigt bra och bevisar att vår kvalitet och design håller från år till år, berättar Cissi Centerwall.
Det färgstarka sortimentet hos Cissi och Selma har tonvikt på klänningar, en särskild passion som Cissi Centerwall har haft sedan starten för 13 år sedan. I början fanns också en tanke på att kombinera barn och mamma på ett naturligt sätt.
– När vi startade var halva sortimentet vuxenkläder och halva barnkläder. Planen var att matcha mor och dotter och sedan bygga på retrokänslan från 50-, 60- och 70-talet. Jag gillar den stilen och tänkte att det måste finnas fler som gillar det jag gillar. Det är mycket färg, mönster och inspiration och det har visat sig funka väldigt bra, säger hon. Under åren som gått har vi plockat bort barnkläderna, eftersom jag inte ville driva en mammabutik. Nu har vi lite barnkläder igen i egen design så det känns kul.
Tidigare köpte Cissi och Selma in alla varumärken i butiken. Numera är 60–70 procent av plaggen egendesignade produkter vilket har sin förklaring.
– Vi märkte att kunderna frågade efter en viss stil som inte fanns att få tag på bland de andra varumärkena. Då tänkte jag: hur svårt kan det vara att göra design själv och på den vägen är det. Men det är inte helt lätt när man inte är sömnadskunnig, säger Cissi Centerwall och skrattar. Sedan är det ju också bättre marginaler med egendesignade produkter. Vi får fler ben att stå på och det har fungerat väldigt bra. Kunderna uppskattar våra produkter vilket känns kul. Vi har också bättre kontroll på tillverkningen av plaggen och vet hur de är tillverkade.
Brist på kunskap inom sömnad är inget som hejdar en verklig entreprenör som brinner för sina idéer.
– Jag vet väldigt väl hur jag vill att kläderna och designen ska se ut. Sen har jag ett bra team som hjälper mig med mönsterkonstruktion, måttlistor m.m. Annars hade det inte gått, förklarar hon.
All tillverkning inom Europa
All tillverkning sker inom Europa i mindre fabriker i Rumänien, Turkiet och Serbien. Cissi och hennes kollegor besöker fabrikerna så ofta de kan, minst en gång per år.
– Vi har bra kontakt med sömmerskorna och vet att de arbetar under schyssta villkor. Kläderna sys framför allt i naturmaterial, designen är tidlös och plaggen håller säsong efter säsong. Men självklart kan vi göra ännu mer på hållbarhetsområdet, det gäller bara att hinna med som mindre företagare. Men vi är väldigt öppna med vårt hållbarhetsarbete och kontakten med fabrikerna. När det är möjligt så väljer vi alltid ekologiska tyger till våra plagg. Många av våra tyger är i ekologiskt bomull samt OEKO-TEX vilket känns bra, berättar Cissi Centerwall.
Det finns många utmaningar för ett mindre textil- och modeföretag. Men det gäller också att våga satsa för att kunna utvecklas. Cissi och Selma kommer de närmaste månaderna att fasa in ett helt nytt affärssystem i verksamheten. En kostsam investering, men helt nödvändig.
– Det behövs för att kunna växa som företag. Vi kommer att byta webbshopleverantör, kassasystem och ordersystem. Allt ska hänga ihop tillsammans med bokföringssystemet. Det är tråkiga investeringar som kostar mycket pengar, men det behövs för att säkra upp hela kedjan. Vi kommer att skifta system i olika steg för att säkra upp att försäljningen inte blir lidande, säger hon.
En tydlig förbättring med det nya affärssystemet är betalningen från internationella kunder på webbshopen.
– I dag måste kunder utanför Sverige mejla oss och sedan sätta in pengar på bankkonto eller Pay Pay. Det är enormt mycket handpåläggning och administrativt jobb. Så där ser vi en stor vinst för personalens tid framöver. Men det ska också vara enkelt för kunderna att handla, oavsett var i världen de bor, säger Cissi Centerwall.
Hon är väl medveten om utvecklingen i branschen och detaljhandelns stora utmaningar, men vet också vikten av det egna varumärket som efter 13 år fortsätter att utvecklas och växa sig starkare.
– Vi vill växa förstås, men inte till vilket pris som helst. Det ska ske på vårt eget sätt och i vår egen takt. Jag har många idéer för hur vi ska kunna utvecklas. Än så länge har vi inte kommit till den punkt att externa investerare är aktuellt och det finns säkert många som gillar vårt koncept. Men för oss handlar verksamheten inte endast om pengar, det finns mycket annat som är viktigt i ett företag. Grundtanken för oss och våra plagg är att fler kvinnor ska våga synas och klä sig mer färgstarkt. Ambitionen är att Cissi och Selma har växt ytterligare om ett par år, avslutar Cissi Centerwall.
Cissi och Selma är medlem i TEKO
Text och foto: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO