”Göteborgsbaserade Atacac är en stark innovatör som sätter en helt ny standard för framtidens modebusiness”. Så beskrevs Atacac när varuhuset NK delade ut sitt Innovationspris i slutet av september där Atacac var en av tre nominerade.
– Vi presenterar plaggen visuellt genom bland annat tredimensionella modeller innan de är producerade. Sedan producerar vi plaggen on-demand när kunden har lagt sin order. Dessutom använder vi en dynamisk prissättning vilket innebär att priset bestäms utifrån efterfrågan, precis som en flyg- eller tågbiljett. Det gör att svinn och stora lager undviks vilket är ett stort problem i dagens modebransch. Med hela kedjan på en och samma plats så kan vi skapa plagg på några få dagar, berättar Rickard Lindqvist, en av grundarna till Atacac.
Företaget har sin bas på Ringön i Göteborg. Här har de båda ägarna Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg skapat ett kreativt produktionscentrum där allting verkar vara möjligt. De inbjudande och öppna industrilokalerna ger gott om utrymme för kreativitet. Här finns ett stort antal symaskiner, ritbord, skärningsverktyg och digital utrustning. I lokalen finns också Jimmy Herdbergs andra företag, Kokokaka, samt kontorsplatser för frilansare och film- och musikstudio.
Digital och textil kompetens
Jimmy Herdberg, har en bakgrund som digital designer och är grundare av den digitala studion Kokokaka som genom åren har arbetat med kunder som Wrangler, Prada, Burberry, Louis Vuitton och Dolce & Gabbana. Rickard Lindqvist är modedesigner och utbildad herrskräddare som doktorerat vid Högskolan i Borås. Mixen av de båda verkar fungera perfekt för den nya tidens modebransch där det textila hantverket går hand i hand med digital produktion och kommunikation. Amanda Nordin har nyligen anslutit till Atacac i rollen som mönsterkonstruktör och produktionsledare. Dessutom har Mohammed Noori med ursprung från Aleppo i Syrien börjat jobba i verksamheten och sköter sömnadsbiten.
– Mohammed kan allt. Det är riktigt kul och vi söker fler duktiga människor som kan sömnad. Vi får 2/3 av lönekostnaden betald genom Arbetsförmedlingen i 18 månader, så det är ju väldigt bra och hjälper oss att utveckla verksamheten. Vi startade produktionen i mars och nu efter sommaren har vi börjat få in uppdrag från företag som behöver vår hjälp, berättar Rickard Lindqvist.
Bland uppdragen märks till exempel design och produktion av kläder till serveringspersonal på Ikea samt även podtaxibolaget Bzzt. Vad gäller den digitala kompetensen så har Atacac och Kokokaka nyligen genomfört ett uppdrag från Lindex med strategi och kommunikation i digitala media.
– Vi hoppas att produktionsbiten växer. Och här kan vi ju hjälpa företag, organisationer och privatpersoner med både design och produktion av allt från stort till smått inom mode, företagskläder och så vidare. Tanken är att utveckla verksamheten och eventuellt investera i en digitaliserad tillskärningsdel, säger Rickard Lindqvist.
Kreativa aktiviteter och nytänkande
En gång i månaden arrangerar Atacac den egna F.A.T Market som är en mix av Fashion, Art och Technology där utställare får komma och ställa ut och sälja produkter på plats.
– Det är en kul grej att kunna erbjuda en arena till lokala företagare och bekanta i området. De får möjlighet att visa upp sin verksamhet och träffas, säger Rickard Lindqvist.
Atacac är även engagerade i en utställning på Dalslands Konstmuseum där företaget bland annat visar upp hur de tänker och jobbar. Här syns sketcher och mönster på den tredimensionella teknik som Atacac använder vid mönsterutformning och digitala presentationer – en teknik som Rickard Lindqvist utvecklade och doktorerade med vid Högskolan i Borås. Tekniken handlar ett nytt sätt att mäta och förstå kroppen. En ny visualiserad modell utvecklades utifrån hur plaggen faller med kroppar i rörelse. Modellen ligger i dag till grund för den teknik som Atacac använder för att utveckla och presentera företagets unisexplagg. För att visa upp tekniken har de använt ett hologram på ett klädesplagg digitalt i full skala.
– Vi kommer att använda presentationsmetoden med hologram i en butik i Stockholm under modeveckan efter årsskiftet. Där kommer vi även att erbjuda försäljning av plaggen digitalt. De tredimensionella visualiseringarna öppnar upp nya vägar att kommunicera och presentera plaggen och det förändrar radikalt designprocessen där tvådimensionella sketcher kommer att bli föråldrade. Den tekniken vi jobbar med är än så länge ganska ny, men vi ser ju att många är intresserade av vad vi gör. Framför allt ger en bra digital upplevelse för kunden förutsättningar att undvika överproduktion, berättar Rickard Lindqvist.
Snabbhet med precision är framtiden
Överproduktion av kläder är en av modebranschens stora negativa sidor. I dag samlas kläder som inte säljs på hög i stora lager hos de stora modekedjorna. Följden är återkommande utförsäljningar och reapriser. Med den digitala utvecklingen kan konsumenter dessutom klicka hem plagg fraktfritt över hela världen på bara någon dag, och skicka tillbaka det som inte passar. En utveckling som inte kommer att gälla i framtiden, enligt Atacac.
– Vi tror att branschen måste förändras och den kommer att göra det. Många företag kommer att försvinna och nya kommer att startas i takt med digitaliseringen. Att ha kontroll på hela kedjan och snabbt skapa och leverera nya plagg med bra passform kommer bli en stor konkurrensfördel framöver, det är vi övertygade om, säger Rickard Lindqvist.
Atacac presenterar en t-shirt på ett annorlunda sätt
Ett bevis på att Atacac går sina egna vägar är det faktum att företagets mönsterkonstruktion och mallar är öppet för alla att ta del av. Alla mönster är nedladdningsbara via Atacacs webb. Det gör att konsumenter även kan bli producenter i viss mån.
– Det är ju lite av den generationen vi är uppväxta med. Jimmy kommer från den digitala sidan och är programmerare i grunden. Han är van med open-source och att saker och ting finns tillgängliga för alla. Och ska man vara lite krass så är ju alla plagg ändå tillgängliga i dag. Kan man bara lite mönsterkonstruktion så är det ganska enkelt att kopiera ett plagg. Företag köper prover från hela världen och tittar hur produkterna är sammansatta. Men det är konstigt att ingen pratar om det. Men eftersom informationen finns överallt ändå så bjuder vi istället på det – öppet för alla. Vi är bara glada att kunna utveckla modebranschen åt rätt håll och dessutom öka intresset för skapandet, avslutar Rickard Lindqvist.
Atacac är medlem i TEKO