Textilföretaget Woolpower i Östersund, som tillverkar underställ, förstärkningsplagg och sockar i ullfrotté, har nyanställt 20 personer under de senaste tolv månaderna. Nu söker företaget ytterligare 15 sömmerskor. VD Linus Flodin förklarar varför:
Det går bra för oss. Vi ligger plus femton procent första halvåret. Orderböckerna är fulla och vi tillverkar allt i Sverige. Fler nya yrkesgrupper har upptäckt att de kan jobba effektivare med våra plagg oavsett väder. Något som svensk polis och militär känt till sedan länge.
Bilden: Woolpower nyanställer 15 sömmerskor, säger VD Linus Flodin. Foto: Gösta Fries.
Företaget startades för 46 år sedan, då som en renodlad produktionsenhet och underleverantör till Kooperativa Förbundet, KF, under varumärket Vinetta. Som mest jobbade mer än 530 anställda med tillverkning av främst nylonstrumpbyxor. I början av 1970-talet utvecklades materialet Ullfrotté Original i samarbete med svenska försvaret. Målet var att ta fram varma, hållbara och lättskötta underställ. Idag har Woolpower 100 anställda i Östersund. Linus Flodin igen:
Sedan några år tillbaka har vi utvecklat våra plagg mot olika yrken, det har resulterat i fler order och nyanställningar. Kunderna uppskattar att våra plagg har samma höga kvalitet som det svenska försvaret har i sina plagg. Användaren kan jobba ute fler dagar per år om man är rätt klädd under.
Ull är ett begrepp som allt fler anammar, säger Linus Flodin:
Vi märker klart att likaväl som intresset växer för ekologisk mat, växer intresset för hållbart producerade underställ. Kunderna, som är mer miljömedvetna än någonsin, vill veta var rågarnet är producerat, under vilka villkor det sker och om det påverkar miljön. Vi har fullständig kontroll på fårfarmana i Patagonien och Uruguay, likaväl som vi besöker våra spinnerier och färgerier frekvent.
Nu söker Woolpower ytterligare 15 sömmerskor. Linus Flodin:
Eftersom det inte finns några utbildade industrisömmerskor i Jämtland så får vi söka bland personer som kan ha jobbat med sömnad på olika sätt. Vi har rekryterat några mycket duktiga sömmerskor från Lettland, som när de kommer till Östersund höjt sina löner rejält. De som idag har erfarenhet av sömnad är främst nysvenskar särskilt från Mellanöstern. Där lär de sig sömnad redan som ung.
Det är inte helt lätt att rekrytera och att hitta anställningsbara människor. I fallet med nysvenskar så är möjligheten att kommunicera d.v.s. språkkunskapen en viktig kompetens som måste vägas mot sömnadskunskapen. Att utbilda en person, som inte har någon erfarenhet av sömnad, tar cirka 1,5-2 år tills den är fullt produkt, säger han.
Nätbutik och e-handel ligger på allas läppar idag. Enligt Linus Flodin är Woolpowers nätbutik ingen stor grej:
Nej, syftet med den är att fler ska kunna köpa våra produkter via nätet. Upplägget går ut på att våra återförsäljare ska leverera ut varorna på sina respektive orter. Sortimentet består mest av udda storlekar och dito färger, samt artiklar som inte finns hos alla våra 300 återförsäljare.
Linus Flodin ser positivt på Woolpowers framtid när det gäller tillväxten:
I år räknar med att omsätta 100 miljoner kronor. Den största tillväxten finns i våra nuvarande 26 exportländer. Vår export landar på 75 till 80 procent, med Tyskland som största marknad. I dagsläget finns vi i Japan, Kina, USA och Kanada. Ska vi växa på exporten gäller det att komma in på rätt kedjor. Då kan det bli stora volymer.
Woolpower, som ägs av familjeföretaget Ekstigen AB, är medlem i TEKO.