Lamineringsföretaget Texla Industri i Göteborg laddar för en omfattande produktionsökning när serietillverkningen av nya Volvo XC90 drar igång om några månader. Genom en av Volvos tyngre underleverantörer har företaget valts ut att sköta laminering och tillskärning av dörrpanelerna till den förväntade storsäljaren.
Förutom de redan höga beräknade volymerna talar mycket för att vi längre fram anförtros motsvarande uppdrag för andra Volvo-modeller, säger Texlas VD Susanne Johansson som nu förbereder nyanställningar.
Bildtext: Texlas VD Susanne Johansson, Zlatan Ibrahimovic’ och nya Volvo XC90 skapar nya tekojobb.
Fordonsindustrin var den helt dominerande kundgruppen vid Texlas fabrik i Hisings Kärra i Göteborg en gång i tiden, men i takt med globaliseringen har branschens betydelse för företaget minskat kraftigt. Till skillnad från många andra underleverantörer som slagits ut eller smält ner till spillror av sina forna jag har Texla breddat kundbasen och skapat sig ett namn bland nya företag varav tillverkare av sängar, kontorsstolar, ljudabsorbenter och skrämväggar idag svarar för lejonparten av produktionen.
Bäst går det i sängbranschen där företaget tagit sig in hos i princip samtliga Nordens och Baltikums tillverkare och som i sin tur triggat omsättningen rejält. Från bottennoteringen 2008 på 21 miljoner kronor summerade Texla i samband med bokslutet 31:e augusti i år en omsättning på 65 miljoner kronor, varav sängbranschen svarade för 30 miljoner.
Genom uppdraget för nya Volvo XC90, som sker genom International Automotive Components (IAC), räknar Susanne Johansson med en kraftig ökning under innevarande verksamhetsår. Serietillverkningen startar vecka fem nästa år och de omfattande volymerna gör att Texla fram till dess behöver förstärka produktionen med fyra nya medarbetare. Som ett led i lanseringen har en exklusiv First Edition redan producerats, varav Zlatan kvitterade ut nycklarna till bil nummer tio under Parissalongen nyligen.
Enligt Susanne Johansson har IAC redan flaggat för en utökning av samarbetet till att också inkludera motsvarande uppdrag för andra nya modeller i Volvos sortiment.
Med endast tio minuters färdväg mellan vår och IACs anläggning finns tydliga logistiska fördelar och i fråga om kapacitetsutnyttjande är marginalerna goda från vår sida. Utan att ta ut några segrar i förskott talar mycket för att fordonsindustrin åter kommer väga tungt i vår produktion inom några år, samtidigt som interiörbranschen fortsätter att växa, säger Susanne Johansson.
För att bredda servicen investerade Texla nyligen i utrustning för så kallad embossning, som innebär att reliefmönster trycks på laminaten.
Med den nya tekniken kan vi höja det estetiska värdet och bidra till mer attraktiva slutprodukter för konsument. Satsningen stärker vår konkurrenskraft och gör att kunder inom framför allt säng- och interiörbransch kan tillföras mer, menar Susanne Johansson.
Den starka utvecklingen för Texla industri är en trend som går igen i hela Texla-koncernen, som även inkluderar lamineringsanläggningar i Belgien, Tjeckien och Portugal. Förra verksamhetsåret ökade försäljningen med 24 procent till 376 miljoner, vilket var all time high. För första gången gick samtliga fyra fabriker med vinst samtidigt.
Som en följd av det kommande samarbetet med IAC och Texlas allt bredare engagemang i interiörbranschen budgeterar Susanne Johansson med en ökning till 85 miljoner under innevarande verksamhetsår. En ytterligare ökning sker inför nästkommande år då leveranserna för Volvo XC90 slår igenom fullt ut i faktureringen. I övrigt är det mycket intressant som kan hända, konstaterar Susanne Johansson.
Efter att under längre tid satsat hårt på att kompensera för den vikande efterfrågan från fordonsindustrin öppnar samma bransch plötsligt oanade affärsmöjligheter och det är något vi ser med spänning på.
Texla är medlem i TEKO.