Försäljningen av vinterplagg har tagit rejäl fart. Det innebär att lagren hos återförsäljarna minskat i samma takt. Många hyllor är tomma och nu tvingas handlarna beställa i säsong för att kunna serva sina kunder. Stefan Dinér VD för yrkeskläderjätten Kwintet bekräftar för teko.se:
Den ihållande kylan innebär att vi har fullt drag på orderfronten. Nu ser vi fram emot en mycket bra införsäljning vintern 2013/2014.
teko.se har ringt runt till några ledande aktörer och kollat hur försäljningen går när det gäller det mycket viktiga segmentet vinterprodukter, som omsätter hundratals miljoner kronor per år.
Stefan Dinér, VD, Kwintet, Borås:
Under de senaste två veckorna har vi märkt av en kraftigt ökad orderingång för varumärket FristadsKansas vinterplagg. Våra återförsäljare har sålt ner sina lager radikalt och måste nu beställa i säsong för att kunna komplettera och serva sina kunder. Det är en direkt effekt av den relativt ihållande kylan över hela landet.
Återförsäljarna har i dagsläget generellt sett mindre vinterartiklar i lager och måste fylla på. Kylan innebär att vi kan se fram emot en bra införsäljning av vinterplagg för säsongen 2013/2014. Om det blir en kall eller varm vinter vet vi inget om. Erfarenhetsmässigt vet vi dock att det räcker inte bara med kyla. Det är psykologiskt viktigt att det kommer snö också och att temperaturen kryper klart under nollan. Då först börjar försäljningen av vinterplagg att ta fart.
Vår första indikation på vilka artiklar som kommer att sälja bäst inför kommande vintersäsong får vi under våren 2013. Verkligheten ser vi först i oktober.
Linus Loveblad, VD Woolpower Östersund:
Årets vinter är klart bättre än fjolårets, men inte så bra som vintern 2009/2010. Då var det kallt i hela landet under en lång period. Den här säsongen kommer lagersituationen ute i handeln att stabiliseras nedåt, vilket
Vi har investerat i nya maskiner för att klara en ökad orderingång. Återförsäljarna behöver fylla på i hyllorna efter den ordentliga utrensning man genomfört den här säsongen. Woolpowers storsäljare hittills i vinter är sockor, 200 gram ullfrottéställ och ett nytt svalare lightställ.
Kundsegmentet utgörs av en jämn mix av privat-och företagsmarknaden, för alla som är verksamma utomhus och ska vara effektiva när det är kallt. Under fjolåret uppnådde Woolpower All time high på den svenska marknaden.
Mikael Tuvenäs, VD Sätila of Sweden, Sätila:
För vår mösstillverkning har kylan i första hand inneburit att de överskottslager kunderna disponerade från vintern 2011/2012 betats av. Härmed skapas ett starkare utgångsläge inför kommande säsong.
Vi har redan indikationer på att årets införsäljning, som pågår fram till april, blir bättre än förra året. En ytterligare triggande faktor är att vi utvecklat den modemässiga delen av sortimentet med ny snygg design för citymiljöer, då mössa blivit mer trendmässigt rätt. Genom att tydligare profilera oss mot fashion är tanken att fler ska fås att upptäcka mössans modemässiga möjligheter,
Ola Toftegaard, avgående VD, TEKO:
Värmande plagg utgör en stor del av försäljningen för de nordiska tekoföretagen inom outdoor, workwear och sportutrustning. Det framkom vid den första Cold Wearkonferensen i Finland nyligen där en möjlig nordisk samverkan kring forskning och utveckling på området diskuterades.
Bland ämnena som togs upp var vilken utrustning som ger bra skydd i kallt klimat? Hur funkar egentligen nya smarta material som kommit ut på marknaden? Kan de användas för att värma kroppen när det är kallt?
Finska staten har satsat stort på forskning kring hur olika material reagerar i arktiskt klimat. Potentiella kunder finns inom typ militär, räddningstjänst och offshore verksamhet. Norge presenterade ett framgångsrikt avslutat projekt kallat Safe at sea där flera svenska tekoföretag också medverkat. Även inom det svenska Smart Textiles initiativet finns planer på att växla upp forskningen mot skydd för kyla.
Kwintet, Sätila of Sweden och Woolpower är medlemmar i TEKO.