Nordens ledande tillverkare av manuella rengöringsredskap, danskägda Vikan, ökar sin försäljning på den svenska städmarknaden. Storsäljare är moppar, skaft och stativ. Vikankunden, exempelvis Arla, Scan och sjukvården, har extremt höga krav på hygien. Sverigechefen Christian Andersson är nöjd med fjolåret och ser ljust på 2016:
– Vi omsatte 600 miljoner kronor i fjol i koncernen och det ska vi överträffa i år. Nya innovativa städprodukter och ett nytt samarbete med Choice Hotels, Nordens största hotellkedja sett till omsättning, talar för det.
Vikan är ett anrikt bolag, som startade sin verksamhet 1898 i Danmark med borstbinderi för tillverkning av skurborstar och andra städprodukter. Under nollnolltalet vände danskarna blickarna mot Sverige. Det första företagsköpet blev en textilfabrik i Uppland. Det andra köpet blev konkurrenten ACT i Rydboholm, mest känt som utvecklaren av den sedermera masskopierade mikrofiberduken. Mikrofiberduken lever vidare idag tack vare att Vikan förbättrat produkten. Christian Andersson igen:
– Vår kärnverksamhet är manuella rengöringsredskap för företag och offentlig sektor där hygien har en avgörande betydelse. Allt från livsmedelsindustri till sjukvård, kommuner och städbolag. Vår ambition är att släppa minst fem nya produkter per år. En av dem ska vara en betydande innovation. Förra året lanserade vi ett helt nytt produktsortiment, UST Ultra Saftey Technology.
Enligt Christian Andersson har borstar sett ut likadana ut de sista 100 åren, det enda som hänt under alla dessa år är att man gått från trä till plastmaterial. Det är överlägset mest hygieniskt. Vikan var först i branschen med ISO-certifieringar redan 1992. Lägg därtill att Vikan har flest Svanenmärkta produkter i branschen. Christian Andersson igen:
– När det gäller miljö- och hållbarhetsfrågor insåg vi tidigt att det skulle komma mycket tuffare krav på oss från marknaden. All tillverkning och produktutveckling sker i Danmark och Estland där vi förhåller oss till EU:s miljölagstiftning. Råvaran i våra städprodukter är bomull, polyester, mikrofiber och viskos. Det är en fördel i vår bransch att vara en nordisk spelare. I Kina och andra delar av Asien finns inte samma miljötänk som vi har i Europa, inte heller när det gäller förhållanden för anställda.
Till Vikans hemmamarknader räknas idag: Norge, Danmark, Sverige, England, Frankrike och Tyskland:
– Vi spanar in nya marknader som Brasilien, Japan, Kina och Sydkorea. Men den globala konkurrensen är stentuff i vår nisch. Stora amerikanska jättar dominerar världsmarknaden, säger Christian Andersson.
Har ni egen nätbutik?
– Nej, all försäljning i Sverige sker via våra 50 återförsäljare, som i sin tur säljer vidare via sina nätbutiker. Vi ser ingen nytta med att driva egen nätbutik beroende på att vi inte vänder oss till privatmarknaden.
Vilka är Vikans framgångsfaktorer?
– 118 års närvaro på marknaden, hög kompetens, driver produktutvecklingen inom städmaterielbranschen, brett utbud och hög kvalitet.
Vikan, som har tre säljare i Sverige med Christian Andersson som försäljnings- och marknadschef, är medlem i TEKO.