Anrika herrmodeföretaget Oscar Jacobson i Borås har gjort en remarkabel vändning både vad gäller resultat och omsättning under 2014. Bolaget, som redovisade en förlust efter finansnetto på 15 miljoner kr 2013, har vänt till vinst på 15,9 miljoner 2014 före avskrivningar och skatt.
Orsak: Ökad omsättning till 195 miljoner, ny yngre kundkrets, lyckad omprofilering, effektivare organisation och bättre marginaler. Omsättningsmålet för 2015 är 225 miljoner. Det säger Bo Ljungström, senior advisor, till teko.se.
Bilden: Oscar Jacobson har genomfört en lyckad omprofilering av varumärket. Foto: Oscar Jacobson.
Oscar Jacobson grundades för 112 år sedan. Då var det arbetskläder. Idag herrmode. Bolagets signum har alltid varit hög grundkvalitet i material och tillverkning. Numera är kärnverksamheten herrkonfektion till 70 procent. Varumärket Oscar Jacobson marknadsför två skilda kollektioner OJ Man och OJ Sport. Bo Ljungström igen:
I takt med att vi också har egna fysiska butiker har sortimentet breddats kraftfullt. Idag erbjuder vi ett fullsortimentskoncept innehållande främst kostymer, blazer, byxor, skjortor, stickade plagg, skor och ytterplagg. Undantaget är underkläder.
Omstruktureringen av bolaget i syfte att stärka varumärket startade 2009:
Idag har vi omorganiserat verksamheten, vilket skapat en kostnadsmässigt effektivare och starkare organisation. Satsningen på design och produktutveckling har starkt bidragit till den lyckade omprofileringen. Bakom detta står företagets kollektionschef Mats Pettersson och två freelancedesigners Fredrik Black OJ Man och Thomas Håkansson OJ Sport. Idag kan vi konstatera att resultatet inneburit en uppdaterad högre modegrad, som fått stor acceptans bland vår nya målgrupp yngre män och bland modemedvetna 60 plussare, säger Bo Ljungström.
För två år sedan lanserade OJ en egen nätbutik. Under årets första sju månader i år har försäljningen ökat med 80 procent. I år kommer försäljningen att landa runt 2,5-3 miljoner kr. Men det långsiktiga målet är enligt Bo Ljungström åtta till tio miljoner. I höst lanseras en engelsk och norsk variant.
Oscar Jacobson tillverkar idag över 90 procent av kollektionen OJ Man inom EU:
Numera det ingen anledning för oss att vara kvar i Asien dels på grund av att det blivit väldigt dyrt att producera små volymer där, dels ur hållbarhetssynpunkt med alla långa miljöpåverkande transporter. Nu har vi produktion inom närområdet: Litauen och Rumänien, säger han.
Oscar Jacobson jobbar uteslutande med leverantörer som är Ökotex-certifierade och har övriga miljöcertifieringar. Det enda vi köper från Kina är ett garn, som vi färgar vår golfkollektion med. Det heter Spin dye yarn och kräver bara en tiondel så mycket processvatten jämfört med traditionell färgning. Det är vårt bidrag för att stoppa slöseriet med vatten, säger Bo Ljungström.
Tillväxtmarknader för Oscar Jacobson finns enligt Bo Ljungström i Kanada och England där bolaget nyligen tecknat agentavtal.
Sverige är bolagets största marknad följt av Norge. Oscar Jacobson har idag tre egna butiker i Stockholm, två butiker i Göteborg, en butik i Helsingfors. Inom kort öppnar en butik i Oslo och i november öppnar en butik i Stockholms nya megagalleria Mall of Scandinavia.
Bo Ljungström är ledamot av styrelsen i Proteko, som arbetar med att utveckla den svenska textilbranschen, han prisar Textilhögskolan i Borås:
Textilhögskolan har internationell status och är en oerhört viktig resurs för hela den svenska textilbranschen. Svensk tekoindustri hade inte varit så framgångsrik som den är idag utan den höga kompetens som Textilhögskolan levererar. Oscar Jacobson rekryterar kontinuerligt personal från skolan och tar emot praktikanter. Vår ambition är att stärka samarbetet med skolan.
OJ Holding Sweden AB, som ägs av Valedo Partners Fund AB, är medlem i TEKO.