Filterföretaget Ultramare i Trollhättan har tagit hem en order värd upp till 30 miljoner kr över tio år. Beställare är ett multinationellt telekomföretag. Filtren ska användas i bolagets anläggningar världen över. VD Ove Kärrnäs är nöjd:
En välkommen order som innebär att vi går mot en omsättning på 100 miljoner kr 2017.
Ultramare är Skandinaviens äldsta filterföretag. Bolaget fyller 60 år i december i år. Ove Kärrnäs köpte loss det år 2003. Då låg omsättningen på 18 miljoner. Fyra år senare flyttades verksamheten från Stockholm till Trollhättan. Förra året landade omsättningen på 70 miljoner kr. Företagets stora produkt är påsfilter. Ove Kärrnäs förklarar den positiva utvecklingen:
Det är en kombination av hårt jobb, kunniga medarbetare och att vårt eget utvecklingsarbete som ligger i framkant när det gäller att utveckla klimatsmarta och energieffektiva produkter. Det handlar också om att vi erbjuder miljöriktiga filter som garanterar låga driftskostnader med höga filtreringsegenskaper. Idag jagar nämligen alla efter filter som sparar energi och pengar.
Flytten till Trollhättan är det bästa beslut Ove Kärrnäs har fattat säger han:
Det var först när vi kom hit till våra 6 000 kvm stora lokaler, som det verkligen började lyfta.
Ur ett miljöperspektiv ser vi idag stora vinster med att kunna tillverka allt i Trollhättan och därmed undvika miljöbelastande transporter. Vi har full koll på hela processen och kan leverera i rätt tid. Ett måste i vår bransch. Trollhättan ligger också nära två av våra tillväxtmarknader Danmark och Norge. Vi har ett kontor i Danmark och är på gång i Norge, säger han.
För Ultramare är Sverige den dominerande marknaden och där finns det mer att göra i form av ökade marknadsandelar, menar Ove Kärrnäs:
Filtermarknaden i Sverige är idag väldigt inriktad på specialmått av olika slag, det handlar om upp till 40 procent. Resten är standardprodukter. Slutanvändarna är allt från privata och statliga fastighetsbolag till industrin. Det är en tacksam marknad med en tillväxt på upp till fem procent per år. Lägg därtill att det handlar om förbrukningsvaror, vilket generar återkommande affärer.
På vilket sätt kan era filterkunder bidra till att minska växthuseffekten?
Du hejdar inte växthuseffekten med enbart ett miljövänligt filter, men du hjälper utan tvekan till. Ska Sverige nå målet utan nettoutsläpp av växthusgaser år 2050 så gäller det att agera nu.
Ultramare, har 45 anställda, är medlem i TEKO.