Strumpor med lös resår och halkskydd är de två produkter som ökar mest hos oss just nu. Den äldre generationen konsumenter prioriterar högre komfort och säkerhet när de köper strumpor idag. Funktionalitet har blivit ett allt viktigare säljargument för oss. Det säger Kjell Alslev, produktionsansvarig på Triconor i jämtländska Orrviken, till teko.se.
Bilden: t.v.Triconor har tillverkat över tio miljoner par strumpor sedan 1969. Foto: Triconor.
Strumpföretaget Triconors historia börjar för 46 år sedan i Östersund. Varumärket var då en renodlad produktionsenhet och underleverantör till Kooperativa förbundet, KF. Kjell Alslev om historiken:
Fabriken hette Vinetta och växte snabbt, med inriktning på strumpbyxor. Då hade KF en marknadsandel på 30 procent, men slogs sedan ut av lågprisimporten. Som mest hade Vinetta 530 anställda. Ur detta har idag vuxit fram Triconor.
För två år sedan sålde Kjell Alslev företaget till Martin, Inge och Bernt Godenius. Idag har Triconor fem anställda, 40 stickmaskiner som producerar en kvarts miljon strumpor per år. Återförsäljarna återfinns främst inom postorder. Omsättningsmålet för 2015 ligger på 5,5 miljoner kronor, säger Kjell Alslev:
Det är en omsättningsökning mot förra året. Uppgången beror på större försäljning av våra storsäljare bomullsstrumpor med lös resår och halksockor, den sistnämnda ökar stort inom vården. Glädjande är också att exporten lyft rejält under det senaste året. Försäljningen till Danmark, som är vår största exportmarknad, har ökat med 80 procent hittills i år.
Kjell Alslev är noga med att råmaterial ska hålla högsta kvalitet:
Vi använder bomull, merinoull och testar även bambu. Vi handlar aldrig där vi får lägst pris utan där vi får den högsta kvaliteten. Det är väldigt viktig för oss. Lägg därtill att vi har de miljöcertifieringar som våra kunder förväntar sig av oss.
Har ni planer på egen nätbutik?
Nej, våra produkter säljs till största delen idag via postorderföretagens egna nätbutiker. Vi nöjer oss med en informativ hemsida där vi kan visa upp hela sortimentet.
Triconor har i dagsläget två sömmerskor, då en del av produktionen består av rent handarbete:
Det är två duktiga som kan sitt jobb, men jag är mycket väl medveten om att det råder sömmerskebrist i hela landet. Skulle det svänga snabbt och vi behöver anställda sömmerskor igen så finns det inga utbildade. Lika svårt är det att hitta utbildade maskintekniker.
Enligt Kjell Alslev är Triconors framgångsfaktorer design, funktionalitet, noga utvalda råvaror, hög kvalitet, knappt några reklamationer alls och mycket kunnig personal. VD Inge Godenius säger till teko.se att de ser mycket ljust på framtiden.
Triconor är medlem i TEKO.