För två år sedan gick de svenska segelbåtsvarven på knäna. Nyproduktionen av lyxbåtar i mångmiljonklassen halverades. Orsak: Båtägarna renoverade hellre än köpte nytt. Idag är det tvärtom. Alar Wikström, VD för Textila Båtinredningar i Lindome säger till teko.se:
Nyproduktionen av segelbåtar är större i år än på länge. Svag krona drar exporten. Vi har fullt upp tack vare stor efterfrågan från våra prestigekunder Najad och Arcona. Svenska varv som bygger segelbåtar i världsklass där taxametern börjar på fem miljoner kronor och uppåt.
Bilden: Najad segelbåt. Inredning Textila Båtinredningar i Lindome.
Alar Vikström, som sysslat med tapetseri de senaste 40 åren, säger att fram till hösten 2012 var företeget helt upptaget med att inreda nytillverkade lyxbåtar och kunnat leva gott på det. Sedan gick luften ur marknaden, men då räddade renoveringar av textila inredningar i begagnade båtar företaget:
Idag jobbar vi mot varven igen med nyproduktion. Vi tar inga renoveringsjobb förrän till hösten. En segelbåt bör renoveras vart sjunde år när det gäller den textila inredningen. En del tröttnar snabbare på solkiga dynor och slitna textiler och vill byta oftare. På privatmarknaden är omklädsel en stor nisch.
På Najadvarvet på Orust går försäljningen bra. VD Stefan Berne säger till teko.se:
Vi bygger fler segelbåtar än på länge. Najads export till England har ökat tack vare att pundets stärkts gentemot kronan under den senaste åtta-månaders perioden med 30 procent. Vi förväntar oss betydligt mer från den marknaden.
Stefan Berne säger att Najad är mycket nöjda med Textila Båtinredningar:
De är verkliga proffs och det man levererar till oss håller absolut toppklass.
Alar Vikström säger att Textila Båtinredningar enbart jobbar med högkvalitativa material som Alcantara, läder och svensktillverkade tyger från Bogesund, Ludvig Svensson, Uddebo och Pelle vävare:
Deras tyger är mest lämpade att ha ombord. Betalar man upp till 17 miljoner kronor för en segelbåt så förväntar sig kunden enbart det bästa. Det gäller även våra måttanpassade resår- och bäddmadrasser i material som tempur, latex eller polyester. Samma kvalitetskrav gäller mattor och gardiner.
Vilka är era framgångsfaktorer?
Yrkeskunnandet, lång erfarenhet, vi kan hantverket, hög servicenivå och vana att jobba under tidspress. Det är alltid tapetseraren som kommer in sist i ett båtbygge, när kunden redan börjat ropa efter sin båt.
Textila Båtinredningar är medlem i TEKO.