Namn: Anders Bengtsson
Titel: VD/CEO
Familj: Hustrun Irena och två söner Edward 16 år, Adam 13 år
Bor: Laröd Helsingborg
Fritidsintressen: Natur, försöker lära mig golf, skidåkning, vin och historia
Textil utbildning: Textil Praktik IWS Sydney Australien och Hart Schaeffner & Marx Chicago USA samt Civilekonom Handelshögskolan i Göteborg
Favoritplagg: Stenströms skjorta och Cashmeretröja
Bra på: Lyssna och se möjligheter
Mindre bra på: Excel
Vilken är den viktigaste frågan som TEKO:s styrelse måste driva idag?
Att arbeta med de strategiska frågorna. Exempelvis hur vi kan stödja insatser för att kunna behålla spetskompetensen i branschen i Sverige och attrahera unga välutbildade ungdomar att söka sig till tekobranschen. TEKO måste också arbeta ännu mer med de etiska frågorna beträffande arbetsmiljö och klimatpåverkan. Områden där TEKO:s branschmedlemmar är väldigt långt framme idag.
Vilka är fördelarna med att vara medlem i TEKO?
God service från förbundet, låg avgift jämfört med andra arbetsgivarorganisationer, löpande information om vad som är på gång och möjlighet att kompetensutveckla medarbetare genom utbildningar till en rimlig kostnad.
Vilka frågor drev ni när du satt i TEKOs styrelse på nollnoll-talet?
Långsiktiga avtal för våra medarbetare. En förnyelse av branschens image och attraktivitet. En av åtgärderna var uppstarten av TEKO:s nättidning, som jag var med och tog beslut om 2003. En satsning som jag tycker varit mycket bra för TEKO och givit god publicitet för våra medlemmar i olika media.
Hur ska TEKO:s medlemmar förhålla sig till den snabba utvecklingen inom digital handel kontra fysisk handel?
Vara uppdaterade. Många TEKO-medlemmar är redan stora inom digital handel och kan medverka till att dela med sig av sina erfarenheter.
Bör fler TEKO-medlemmar starta egna nätbutiker?
Jag tror att det är viktigt att företagsledningen är insatt i ämnet och har en digital strategi. Stenströms har beslutat att låta våra återförsäljare, om de uppfyller våra krav, sälja våra produkter på nätet. Således har vi tagit beslutet att inte sälja på nätet till konsument i egen regi.
Hur ska tekoföretagen kunna öka exporten ännu mer?
Genom att besöka de länder de är intresserade av att exportera till och hitta rätt partner för produkten/företaget. Det gäller att vara noggrann i urvalsprocessen för sin kommande representant på plats.
Hur ska svenska tekoföretag bli ännu konkurrenskraftigare i framtiden?
Fortsätt att satsa på design, miljö och kvalitet.
Hur ser du på samarbetet med cellulosaindustrin avseende nya råvaror för teko?
Oerhört spännande, men jag skulle bli förvånad om vi fick se ett genombrott för en råvara som kan användas för skjortor, men vem vet, utvecklingen går ju rasande snabbt
Hur ska tekobranschen locka fler riskkapitalister?
Jag vill vända på frågan. Måste tekobranschen locka fler riskkapitalister? Har företaget redan en bra lönsamhet så klarar man oftast en expansion med egna medel. Många tekoföretag har ju lyckats med en internationell tillväxt med bibehållen god lönsamhet. Det brukar ju locka riskkapitalister.
Hur ser du på konceptet smarta textilier?
Det kommer att ha stor betydelse i framtiden, när volymerna ökar så kan också denna extra dimension till plagget, tillverkas till en lägre kostnad. Fler företag kommer då att överväga att satsa på Smart Textiles. Det finns ju så många applikationer som är intressanta alltifrån konsumentnytta och ren B2B med digital kontroll av plagget exempelvis.
Hur ska branschen locka fler kreativa innovatörer till teko?
Genom att vara i framkant och utveckla nya spännande produkter.
Vilka samarbeten har Stenströms idag med Textilhögskolan, Nordisk designhögskola och Textile Fashion Center i Borås?
Vi har ju många kontaktytor och inte minst genom de stipendier som TEKO delar ut, engagemanget i PROTEKO, kopplingar i olika forskningsprojekt.
Hur är Helsingborg som tekostad?
Det är en framåtriktad stad som blickar ut mot kontinenten med viktiga frågor som logistik och infrastruktur, tunnelprojektet Helsingborg Helsingör som skulle knyta samman hela Öresundsregionen är ju spännande. Kommunfullmäktige olika representanter bjuder ofta in till dialog med näringslivet, besöker företagen och inte minst satsar på utbyggnad av högskolan. Vi har ett flera relativt framgångsrika tekoföretag här, men kan naturligtvis inte jämföra oss med Borås.
Vilka är Stenströms framgångsfaktorer?
Satsar på långsiktiga relationer med anställda, leverantörer och kunder.
Prioriterar design, produktutveckling och ständiga förbättringar i stort som smått. Hitta rätt medarbetare. Står aldrig still. Kunden är vår Kung!
Skulle du rekommendera din bäste vän att dennes barn/barnbarn ska satsa på tekobranschen?
Absolut, en oerhört rolig bransch med nya saker som måste ske hela tiden.
Trevliga, kunniga och utåtriktade människor som är intresserade av design och nya influenser. Vad som än händer, så behöver vi ha kläder på oss och äta oss mätta.