Göran Svensk är unik. Han är den ende svenske VD:n vars anställningskontrakt innehåller en passus att han måste bo i tält minst 20 nätter per år! Orsak: Han är chef för Sveriges ledande tälttillverkare Hilleberg The Tentmaker på Frösön i Jämtland. Tält med ett brett spektra användare allt från Prins Harry av England till extrema expeditioner över Sydpolen och vanliga svenska familjer. Just nu växer företaget snabbast i USA och Asien.
Varför måste du bo i tält?
Det är ett utmärkt sätt att umgås med kunder, kollegor eller familj samt att prova produkterna. Jag är den ende VD:n i Sverige som har förmånen att ha inskrivet i avtalet hur många tältdagar jag ska göra.
Vilka tält säljer mest?
Keronmodellerna som finns för tre eller fyra personer och lanserades 1980, är still going strong efter snart 35 år. De används fortfarande av såväl äventyrare, kungligheter på polarexpeditioner, försvarsmakten i flera länder och av familjer som är på fjälltur. Ett starkt, lätthanterligt och komfortabelt tält. Vår absoluta storsäljare är enmanstältet Akto, som lanserades i mitten av 90-talet. Det första i sitt slag.
Hur jobbar ni med design och produktutveckling?
Vi utvecklar alla nya produkter själva på Frösön. Vi designar, konstruerar, syr prototyper och testar allt själva. Vi har ett team med en bra mix av kunskaper och erfarenhet. Den leds av företagets grundare Senior Advisor Bo Hilleberg, med drygt 40 år i branschen. Lägg därtill medarbetare med utbildningar inom sportteknologi, produktutveckling, textilekonomi och mönsterkonstruktion från Textilhögskolan i Borås, Mittuniversitetet och Göteborg.
Hur många nya produktlanseringar görs under ett år?
Vi presenterar vanligtvis en till två nya modeller per år. Utöver det jobbar vi hela tiden med ständiga förbättringar på befintliga modeller. Kvalitet och hållbarhet är nyckelord för oss. Vi är måna om att alltid ha de bästa materialen och lösningarna i våra tält.
Vilka material används i era produkter?
Det är nästan uteslutande silikonbelagd nylon. En beläggning som ger både hög vattenpelare och god rivstyrka. I övrigt söker vi material som har en kombination av hög styrka, hållbarhet och låg vikt. Vi fokuserar mer på materialens egenskaper och mindre på priset.
Vilken miljöpolicy har ni?
Vi är måna om att värna om miljön eftersom den är en förutsättning för hela vår verksamhet. Om det inte finns en ren och vacker natur finns det ingenstans där våra kunder vill använda våra produkter. Vi är en av de få tälttillverkare som tillverkar i Europa vid vår egen fabrik i Estland. Därmed har vi full kontroll på produktion och lokala underleverantörer.
Vi jobbar med att utbilda våra användare att lämna sin tältplats som de fann den utan att lämna spår efter sig. Vi skänker 100 kr per tält till Vi-Skogen som planterar träd i Afrika. Förutom det jobbar vi löpande med att hitta material som både håller länge och har så liten påverkan på miljön som möjligt.
En av våra ledstjärnor är att göra tält som håller. Vi vill inte bidra till den slit och slängtrend som förbrukar naturens resurser. Jag blir så glad när jag ser att vår serviceavdelning tar emot och reparerar tält som våra kunder köpte för 30-40 år sedan.
Någon exceptionell order eller ny kund?
Det är alltid inspirerande att våra tält används i de mest utmanande expeditionerna jorden runt. De två senaste exemplen är Ben Saunders som gick i Scotts fotspår tur och retur till Sydpolen. Han litade på vårt tält i 105 dagar i sträck i detta extrema klimat.
På en fråga vilken enskild del i all hans utrustning han värderade högst och absolut inte skulle klara sig utan svarade han enkelt Mitt Hillebergtält! Även Prins Harry av England och Alexander Skarsgård har i vinter varit till Sydpolen i våra tält.
Hur ser återförsäljarledet ut?
I Europa och USA har vi egna säljare som säljer direkt till återförsäljarledet. I Asien har vi noga utvalda distributörer.
Hur stor export har ni?
Ca 85 procent säljs utanför Sverige.
Hur sker marknadsföringen?
Det är en mix av annonsering i magasin som riktar sig till friluftsintresserade och på webben. Vår tälthandbok som funnits i snart 40 år är en riktig Best seller. Det mesta av marknadsföringen sköts från vårt Seattle-kontor.
Var finns tillväxten för Hilleberg?
Just nu växer vi snabbast i USA och Asien.
Vilka är era framgångsfaktorer?
Kompromisslös kvalitet i allt – materialval, utveckling, tester, tillverkning och distribution.
Hillberg The Tentmaker, som har 53 anställda, är medlem i TEKO.