Efter 30 år på den japanska marknaden har textilföretaget Ludvig Svensson i Kinna tiodubblat försäljningen av klimatvävar för växthus fram tills idag. Marknadsandelen är imponerade 80 procent inom segmentet. En av förklaringarna till det är Tsunamin i mars 2011, som spolade bort många växthus utmed den japanska kusten. Det innebar stora leveranser av växthusväv från Markföretaget under återuppbyggnaden. Nu höjer bolaget Japanribban ytterligare och siktar mot en tillväxt på 25 procent inom fem år.
Det var 1984 som Ludvig Svensson etablerade sig i Japan, där växthusmarknaden är en mångmiljardbusiness. Tillsammans med distributören Seiwa i Tokyo, som Markföretaget samarbetat med sedan 1984, fokuserar man på den storskaliga odlarsektorn. Hans Andersson, teknisk direktör, berättar:
Under de första åren i Japan handlade det mest om att bygga referensobjekt i form av växthus för att kunna demonstrera effekten av våra klimatsmarta vävar. Det dröjde inte länge innan odlarna främst av tomater och rosor upptäckte att här kunde de spara energi och samtidigt styra klimatet i sina växthus. Då kom försäljningen igång på allvar.
Hans Andersson förklarar upplägget med distributören:
De säljer enbart till odlare och är en fullsortimentsleverantör. Allt från växthus, värmepumpar och gödning till växthusväv. Det handlar om en win-win situation. Varumärket Svensson utgör en betydande del av deras försäljning. Vi lever i symbios. Båda är familjeägda företag och delar självklart den hederskodex som gäller för alla affärsrelationer i Japan: harmoni, ärlighet och långsiktighet.
Ludvig Svensson och Seiwa driver också utbildning för odlarna i Japan:
Det är ett bra sätt att marknadsföra våra produkter och samtidigt informera hur vävarna används för att uppnå högsta effekt ur energisparsynpunkt. Vi har uppskattade utbildningar för olika kategorier odlare i Japan. Vi samarbetar med världens främsta experter på växthusodling som finns i Holland. De har lärt japanerna hur de får ut mest av sin odling.
Vilka är Ludvig Svenssons framgångsfaktorer på den japanska marknaden?
Vi har en produkt i världsklass både vad gäller prestanda och kvalitet. För japaner är kvalitet ett nyckelord. De kräver dessutom högre kvaliteter av oss jämfört med EU. Made in Sweden är faktiskt en klar kvalitetsstämpel i Japan.
Ditt bästa tips för den som vill göra affärer i Japan?
Var beredd på att gamla strukturer fortfarande gäller. Återförsäljarledet är komplicerat. Idag har vi upp till sju (7!) led från vår distributör ut till slutanvändaren. Alla i kedjan ska ha sina procent här och där. Det blir dyrt i slutändan.
Ordning och reda är viktigt. En tygrulle ska vara snyggt förpackad. I Europa har detta ingen som helst praktiskt betydelse och därför bryr sig ingen om det överhuvud taget. Men i Japan är det ett absolut måste att det är propert inifrån och ut.
Ludvig Svensson, som omsatte över en halv miljard kronor 2013 och har 380 anställda, är medlem i TEKO.