När Johan och Thobias Petterssons lanserade skjortföretaget Ernst Alexis på profilmässan PRomotion EXPO i Jönköping 2007 var trenden med färgade knapphål, knappar och kontrasterande innertyg under uppsegling. Genom en lyckad omsättning av estetiken i företagsanpassade skjortor har bröderna på sex år skapat ett företag som förra året omsatte över 27 miljoner.
Skjortan har aldrig varit så tacksam som profilplagg som idag, säger VD Johan Pettersson vid Ernst Alexis huvudkontor i Aplared utanför Borås till teko.se.
Johan och Thobias hade intecknat allt när de hösten 2006 mobiliserade banken för en finansieringsplan. En bra sporre i det fortsatta arbetet:
I början reste vi runt och träffade kunder måndag till och onsdag för att sedan packa och leverera torsdag och fredag. Ett hårt men fruktbart arbete, säger Johan.
Idag sysselsätter verksamheten elva personer och förra året kompletterades det 1500 kvm stora huvudkontoret med ett buffertlager på 630 kvm i ett närbeläget samhälle. Hos legotillverkaren i Litauen där skjortorna sys sedan starten har personalen utökats från 18 till 80, varav Ernst Alexis svarar för merparten.
Sedan konjunkturtoppen 2007 har profilbranschen svajat rejält, men det är inget som hindrat Johan och Thobias från att skapa en bra affär. Vid sidan om företagets raffinerade logistik och omfattande sortiment är trendriktigheten en viktig framgångsfaktor.
Att fånga upp kundens grafiska profil i knapphål, knappar och tyger är något vi jobbar mycket med, vid sidan av traditionella metoder som brodyr, tryck, etiketter och transfers. Som komplement till skjortorna erbjuder vi även stickat och accessoarer, säger Thobias.
Varken Johan eller Thobias var några gröngölingar i tekobranschen när de grundade Ernst Alexis. Bröderna tillhör en släkt vars tekoindustriella anor går tillbaks till början av sekelskiftet då syskonens farfars far, skräddarmästare Ernst Alexis Pettersson etablerade en framgångsrik sömnadsverksamhet i Borås. Sedan dess har tekoföretagarna av löst varandra.
Brödernas pappa Jan-Åke drev under många år skjortmärket Derby of Sweden med tillverkning i samma fastighet som Ernst Alexis idag är baserad i. Inom Derby of Sweden, där både Johan och Thobias arbetade en gång i tiden, lärde de sig skjortbranschen utan och innan. Att knyta an till det förflutna och profilera varumärket Ernst Alexis som en produkt av en lång och gedigen familjetradition är en viktig del av företagets marknadsföring och storytelling.
Prio ett framöver för Johan och Thobias blir att öka engagemangen på exportmarknaden. 70 procent av försäljning sker i Sverige och resten i övriga Norden. Näst på tur står Benelux och Baltikum. För att klarar den framtida tillväxten har bröderna börjat planera för en utbyggnad av huvudkontoret, men genomförandet ligger några år fram i tiden.
Tills vidare fokuserar vi på fler och större affärer, säger Johan.