Sticka och virka är två textila slöjdformer som gått starkt framåt under de tre senaste åren i hela Europa liksom i Sverige. Det är den yngre generationen som lyft branschen. Thomas Engelmann, VD för 40-åriga garnleverantören Kinna Textil, förklarar varför:? De yngre tjejerna har dels upptäckt att de kan skapa något själva, dels att det inte är så svårt att sticka eller virka.
Enligt honom har branschen förändrats de senaste åren:
Förr riktade sig vår försäljning mot skolor med textilslöjd och äldreboenden med terapiverksamhet. Segment som inte ökar längre. Nu är det en yngre generation tjejer som stickar och virkar individuellt samt kvinnor och män som träffas i handarbetscirklar, som ökar mest.
Det var 1974 som Thomas Engelmann, delägare i Sjuhäradsbygdens färgeri i Fritsla, tog beslutet att satsa på handarbetsgarner:
Vi sålde färgade garner till flera av återförsäljarna i branschen. Jag tyckte det verkade vara en intressant nisch och beslöt mig för att starta upp ett eget bolag. I år räknar jag med att omsätta nästan tio miljoner kronor.
Kinna Textil, som har tre anställda, säljer enbart till detaljister inom fackhandeln. Ingenting till kedjor eller varuhus. Många av återförsäljarna har egna nätbutiker, något som Thomas Engelmann gillar:
Det ger merförsäljning för våra produkter och det är absolut inget vi vill konkurrera med genom att själva driva nätbutik. Det handlar inte om kostnader utan om att nuvarande upplägg är det bästa för oss. Vi vill inte sitta på två stolar.
Under de första verksamhetsåren sålde bolaget både garner och egna mönster, men det skulle visa sig att Kinna Textil var för litet för den uppgiften. Istället inledde Thomas Engelmann för 15 år sedan ett samarbete med ett av Danmarks ledande företag i branschen, Hjärtegarn:
Detta är den ultimata lösningen för oss. Nu köper vi mönster och annat ur deras sortiment som vi säljer vidare i Sverige. Allt övrigt importeras och färgas vid Sjuhäradsbygdens färgeri.
Marknadsföringen sker främst genom personliga besök hos återförsäljare, hemsidan, två kataloger per år och annonser i traditionella veckotidningar.
Thomas Engelmann säger att 2014 börjat bättre än fjolåret. Orsak: Den milda vintern förra året innebar minskad försäljning:
Införsäljningen av årets vinterkollektion har gått över förväntan och orderböckerna är välfyllda. Modefärgen lila säljer bra, men det är svart, vitt och grått som står för de stora volymerna. Materialen är ull, bomull, akryl och blandningen akryl/bomull.
Kinna Textil har ingen export idag, men Thomas Engelmann säger att målsättningen är komma in på de norska och finska marknaderna:
Framtiden ser ljus ut för vår bransch. Folk kommer också framöver att vilja sticka och virka och uppleva känslan av att detta har jag gjort själv. Trots att vi lever i en uppkopplad värld.
Kinna Textil är medlem i TEKO.