Skjorttillverkaren Stenströms i Helsingborg, som beräknas omsätta 200 miljoner i år, har nyligen öppnat försäljningskontor, showroom och lager i New York. Marknadschef Marie Ramberg förklarar varför:
Efter våra framgångar i Kanada de senaste sex åren tyckte vi det var läge att satsa på USA med New York som bas. Vårt kvalitativa skjortmode fyller en lucka på den amerikanska marknaden. Det finns en stor potential i för Stenströms i USA.
Marie Ramberg räknar med att Stenströms ska sälja 20 000 skjortor i USA fram till 2016:
Införsäljningen av vårkollektionen 2015 är redan i full gång. Vi tar också emot order från kunder som vill sälja årets höstkollektion. Fokus ligger på New York och på skjortor. Kundbasen är den enskilda beklädnadsfackhandeln. Nästa fas blir att bearbeta de större varuhusen.
Marknadsföringen sker främst vid modemässor och kundbesök:
New Yorks egen modemässa invigs den 20 juli, men vi ställer inte ut där utan har istället visning i vårt nya showroom. Senare i sommar deltar vi med egen monter på modemässorna i Chicago och Las Vegas, säger Marie Ramberg.
Stenströms målgrupp i USA är affärsmannen 30 plus och uppåt. Marie Ramberg igen:
Det är förvisso en något mognare kundgrupp än den vi vänder oss till i Skandinavien, där även många unga män i 20-årsåldern köper våra skjortor. Den amerikanske affärsmannen klär sig ganska diskret i enfärgade skjortor med klassiska mönsterbilder. Skjortan används frekvent på jobbet i USA.
Klarar ni av en sådan här satsning logistiskt- och produktionsmässigt?
Absolut! Vi är väl rustade tack vare vår egen fabrik i Estland. Plus kontrakterade lönsömmare i närområdet. Vi har utökat lagerkapaciteten i Helsingborg med 100 procent och anpassat vårt affärssystem.
Första halvåret har gått mycket bra för Stenströms. Plus 15 procent:
Lyckade skjortkollektioner, attraktivt stickat sortiment samt ett damkoncept med stor tillväxtpotential. Lägg därtill en positiv trend i Skandinavien, Tyskland, och Beneluxländerna. Vi har även nyanställt två personer i Helsingborg. Höstens införsäljning ligger på plus 20 procent jämfört med förra året, säger Marie Ramberg.
Stenströms satsning på flaggskeppsbutiker i eget namn rullar vidare. Den femte butiken öppnar i Hamburg i augusti.
När det gäller företagets framgångsfaktorer pekar Marie Ramberg på några:
Vi är bra på att jobba med design på ett kommersiellt och smakfullt sätt. Vi står för ett klassiskt skjortmode med design, kvalitet och passform i toppklass. Vi jobbar med de främsta tygleverantörerna i Europa och tummar inte på kvaliteten.
Våra återförsäljare är noga utvalda och utbildas kontinuerligt av oss, samtidigt som vi stöttar dem med smarta lagerlösningar som inte binder kapital tack var bra påfyllning från oss. Vi styr över produktionen med egen fabrik.
Stenströms Skjortfabrik, som har 32 anställda och är familjeägt, är medlem i TEKO.