Stenmark har inte bara gjort comeback i tv-rutan på senare år utan även i Sätila of Swedens försäljningsstatistik. Helt utan marknadsföringsinsatser är Stenis numera en av våra mest populära modeller och det tackar vi retrotrenden för, säger VD Maria Stockefors.
Stenmark har inte bara gjort comeback i tv-rutan på senare år utan även i Sätila of Swedens försäljningsstatistik. Helt utan marknadsföringsinsatser är Stenis numera en av våra mest populära modeller och det tackar vi retrotrenden för, säger VD Maria Stockefors.
Med Ingemar Stenmark aktuell i Let’s dance har Sätila of Swedens klassiska mössor åter figurerat i media genom nostalgiska bilder på skidlegenden. Decennier efter att designen började serietillverkas är arvet efter Stenmark mer aktuellt än på länge inom företaget med Stenis som en av de bäst säljande modellerna. Samtidigt som historien upprepar sig genomför företaget sin kraftigaste produktsatsning på många år och går samtidigt på offensiven inom private labeling.
Nu är vi ännu mer än bara Stenmarkmössor, säger Sätila of Swedens VD Maria Stockefors.
När det begav sig i skidbackarna under storhetstiden kunde Sätila of Sweden sälja 100000 Stenmarksmössor på ett år. Genom åren har intresset för mössorna varierat kraftigt, men nu är alltså åter Stenmarkestetiken rätt. Företagets relation med skidlegenden beskriver Maria Stockefors som god.
Sedan en tid tillbaka är Sätila of Sweden inne i ett offensivt skede med ny organisation och styrelse. En tillväxtplan har lagts fast, där investeringar i produktutveckling är centralt för att ytterligare öka attraktionskraften.
Efter en bred mobilisering inom företaget, som inkluderat såväl produktutvecklare som maskinskötare och marknad – lanserar Sätila of Sweden nu en ny generation mössor där väl valda delar av den tekniska textilens landvinningar paras med senaste stickteknik och fräck design.
Det handlar om Sätila Vision som börjar säljas i butikerna till hösten. Med satsningen tar vi ett kraftfullt avstamp för morgondagens Sätila of Sweden och sättet vi kommer att arbeta på. Kollektionens breda anslag stärker vår attraktionskraft bland aktörer inom såväl sportfackhandel som outdoor- och modebutiker i Sverige och internationellt, säger Maria Stockefors.
Hälften av Sätila of Swedens fakturering går idag till utländska kunder, varav merparten i Norden och Tyskland. Utvecklingen på de totalt sju exportmarknader företaget är representerat på är generellt bra, frånsett Ryssland där spelreglerna snabbt förändrats som följd av rubelns kraftiga fall och de handelssanktioner landet är föremål för.
Vi har ett delägt välskött dotterbolag i landet sedan ett antal år tillbaka, men hur duktiga våra medarbetare än är det svårt för dem att prestera under nuvarande omständigheter.
Mer spännande är utvecklingen i Japan där vi finns sedan en tid tillbaka. Med 75 procent av landytan täckt av berg och med fler skidorter än i något annat land är Japan en fantastisk outdoormarknad. Förutom hos relaterade detaljister och sportfackhandel säljs vi även i trendbutiker där vår citydesign är populär. Precis som på våra breddgrader säljer Stenmarkestetiken även i Japan.
En fråga som Maria Stockefors ogärna diskuterar är väder, men att undvika denna centrala faktor för mössbranschen är svår.
Förra årets omsättning på runt 30 miljoner var okej, men det är klart att med riktiga vintrar hade försäljningen automatiskt hamnat högre. Genom våra framgångar inom private labelling, som idag svarar för hälften av omsättningen, har vi dock minskat väderberoendet genom åren.
Vad många inte vet är att Sätila of Sweden har en betydande produktutveckling och tillverkning för olika varumärken och företag runt om i världen. Efter en förstärkning av säljorganisationen bearbetas nu relaterade prospects hårdare i Sverige och internationellt med ambitionen att fler ska upptäcka fördelarna med att producera hos oss här i Sätila.
Nästa år firar Sätila of Sweden 120 år och redan nu planerar företaget för hur jubiléet ska tas till vara i marknadsföringen.
Vår långa tradition av svensk industriproduktion är något som omsatt i smart storytelling stärker känslan av autenticitet. Sättet som produktarbetet utvecklats genom åren är också något vi vill kommunicera. Även om Sätila of Sweden marknadsför en mössa som ser likadan ut idag som igår är den funktionellt sett väldigt annorlunda och här är Stenmarkmössorna är inget undantag.