Från att ha varit helt beroende av en enda bransch som underleverantör, har textilföretaget Obik i Eneryda framgångsrikt lyckats bredda sin kundbas. Idag återfinns sextio procent av dem inom näringar typ möbel, hotell, restaurang, specialsnickerier och offentlig miljö. VD Emma Åström gillar omställningen:
I takt med att rehabsektorn minskat ner sitt sortiment, var vi tvungna att finna nya kundgrupper. Och det har vi lyckats med. Förra året lyfte omsättningen från 15,5 miljoner kr till 17 miljoner.
Kärnverksamheten för Obik, som fyller 20 år i år och har 18 anställda, är möbeltapetsering, teknisk sömnad, gardinsömnad och som fjärde ben vattenskärning. Fyrtio procent av produktionen går till tillverkare av rehabprodukter, typ sitsar, ryggstöd och armstöd till rullstolar. Emma Åström säger att hon idag ser Obik mer som ett serviceföretag:
Affärsupplägget är att underlätta för kunden genom att hjälpa till att höja värdet på deras produkter, vilket ger dem möjlighet att får mer betalt och ökad försäljning. Samarbetet pågår genom hela processen fram till färdigt resultat.
Emma Åström menar att möbelbranschen idag vill ha hållbarhet – inte slit och släng. Dagens slutanvändare kräver att en soffa ska hålla i mer än några år:
Vi har flera kunder idag som kräver miljömässiga material som håller i längden. En del vill enbart ha naturmaterial, säger hon.
Just nu är Obik är inne i ett expansivt skede, men det finns en sak som Emma Åström oroar sig för: Bristen på sömmerskor! Den är akut och ett allvarligt hot mot företagets expansion:
I Småland finns ingen återväxt alls av sömmerskor, tillskärare eller tapetserare och inga yrkesutbildningar heller. Så kan det inte få fortsätta. För närvarande har vi sex sömmerskor, två tillskärare och två tapetserare.
Obiks dominerande affärsområden idag är tillverkning av möbler, textila inredningar till hotell och restauranger, exklusiva gardiner till kontor och konferensanläggningar. Emma Åström igen:
Nyligen fick vi en gardinorder att inreda hundra hotellrum. Det ger mersmak.
Obik jobbar kontinuerligt med marknadsföring:
Även om jag anser att den bästa marknadsföringen är att leverera det man lovat, syns vi på sociala medier, egna hemsidan och via nyhetsmejl. Det senaste nyhetsbrevet gick ut till 500 adresser före jul. Vi fick napp direkt från en helt ny kund. De undrade om vi kunde tillverka 500 enheter före jul. Deras leverantör klarade inte det. Vi fick två veckor på oss. Och visst fixade vi det. Nu hoppas vi att kan det bli mer .
Obik, som ägs av Emma Åström, är medlem i TEKO.