Dagens ridsport är väldigt varumärkesbaserad. Det är det trendigaste modet som gäller. Något som både klädkedjor och konfektionsföretag gillar. Sporten domineras av en modeintresserad målgrupp tjejer i åldrarna 13 till 20 år. Det är en förklaring till varför bland annat modekedjan Gina Tricot sponsrar ridsporten.
Det säger Franceska Seelig, delägare i Globus Sport, som är en av landets ledande grossister inom ridsport sedan 1967, till teko.se. Nu satsar hon på webben.
Idag är hästnäringen en mångmiljardindustri. Det finns cirka 300 000 hästar i Sverige. Det är fler än vad det finns kor. Ridsporten, som är den näst största tjejsporten efter fotboll, har totalt 125 000 aktiva ryttare. Plus 4000 med funktionshinder.
Globus Sport fokuserar på tillbehörsidan med allt från bett och hästtäcken till sadlar. Företaget, som även säljer hund- och kattrelaterade produkter, har en egen kollektion ryttarkläder som består av jackor, byxor, jeans och stövlar under varumärket Bocaj®.
Den 19 december förra året sjösatte Karlskronabaserade Globus Sport en egen webbshop via ett separat aktiebolag. Franceska Seelig förklarar varför:
Främst för att öka tillgängligheten för våra produkter. Det handlar om att stärka vårt varumärke och våra varumärken. Från början var jag tveksam till satsningen. Vad skulle våra 400 återförsäljare säga?
Med facit i hand blev det inte så mycket väsen. Jag tror absolut att webbshoppen triggar handlarna att köpa ännu mer av oss. Kunderna orienterar sig på vår webb och handlar i butikerna.
Franceska Seelig tror på ökad omsättning tack vare webben:
Helt klart har vi tappat försäljning på grund av att våra återförsäljare inte alltid tar hem hela vårt sortiment. Många kunder har påpekat detta. Nu kan de handla direkt av oss. Vi har fått ett ben till att stå på vilket gör oss mindre beroende.
Hur gör ni för att få mer trafik på webbshoppen?
Vår marknadsföring sker till stor del på nätet och den riktas helt mot slutkund. Vi finns på Facebook med över 8 000 följare. Vi uppdaterar kontinuerligt på engelska med nyheter, bilder och rapporter från de ryttare vi sponsrar. De skickar tävlingsbilder till oss. Det skapar mycket trafik. Erbjudanden eller extrapriser lägger vi aldrig ut där.
Enligt Franceska Seelig är inte handelns distributionskanaler helt självklara längre:
Grossisten är inte lika given idag. Som privatperson kan du handla direkt var som helst på nätet och vilka varumärken du vill svenska såväl som globala. Alla finns där ute. En trend är också att våra återförsäljare har allt mindre tid över för besök av säljare. Över 90 procent av alla order från vårt sortiment kommer idag via webben. Där loggar återförsäljarna in och beställer.
Vilken är er främsta styrka?
Det är lagerhållning åt butikerna, snabba leveranser, brett sortiment och en skräddarsydd hemsida för fackhandeln.
Rider du själv?
Nej, jag har slutat. Barn, hund och företag tar all tid.
Globus Sport, som har nio anställda och beräknas omsätta cirka 20 miljoner inklusive webben i år, är medlem i TEKO.