Tack vare en ökad försäljning till sjukhustvätterier, hotell och några andra kunder ligger vi just nu 26 procent plus mot fjolåret. En del av vår omsättningsökning hittills i år kan vi tacka bröderna Thomas och Andreas Ravelli för. De har adderat våra täcken och kuddar i sitt nystartade katalogföretag för sportkläder och hemtextil, Ravelli AB.
Det säger Kenneth Åhlander VD för Värnamo Sängkläder till teko.se och tillägger att företaget investerat miljonbelopp i nya maskiner i år. De ska göra företaget ännu mer konkurrenskraftigt.
Bilden: Kenneth Åhlander vid en av de två nya maskinerna från ACG Kinna Automatic och målvaktshjälten och nuvarande tekoföretagaren Thomas Ravelli. Foto:Värnamo Sängkläder.
Värnamo Sängkläder, som sedan starten 1951 varit i familjerna Åhlanders ägo, har gått från enbart tillverkning av madrasser, kuddar och täcken till dagens breda sortiment som innehåller det mesta i textil väg för sovrummet. Allt från egen tillverkning av täcken och kuddar, bäddmadrasser, madrasskydd, sängkjolar och sängöverkast till att även ha ett kompletterande sortiment av påslakan, plädar, filtar och prydnadskuddar.
Värnamo Sängkläder har investerat totalt tre miljoner kr i två nya maskiner i år. En av maskinerna innebär att företaget nu kan tillverka egen bollfiber av polyesterfiber. Tidigare har man köpt färdig bollfiber vilket har fördyrat produkten avsevärt.
Den andra maskinen är en automatisk ihopsömnadsmaskin. Den kommer att användas till mer exklusiva kuddar. Tidigare gjordes detta manuellt. Båda investeringarna hoppas Kenneth Åhlander ska ge ökad försäljning både i Sverige men även på exporten.
Företaget säljer till många olika typer av kunder. Som exempel kan nämnas täcken och kuddar till olika hotellkedjor i Sverige och i länderna runt Medelhavet. Värnamo Sängkläder har över 350 återförsäljare i Sverige såväl fristående möbelaffärer som olika möbelkedjor. Företaget säljer även kuddar och täcken till olika sjukhustvätterier samt att man jobbar som underleverantör till olika sängföretag.
Idag märker vi att konsumenterna vill ha mer ekologiska produkter så för att möta kundernas önskemål försöker vi i allt större utsträckning erbjuda varor som är ekologiska och har GOTS-märkning. Vi var även väldigt tidiga med att certifiera produkterna med Öko-Tex, säger Kenneth Åhlander.
Hur går er konsumentinriktade nätbutik?
Tyvärr har försäljningen i nätbutiken inte varit vad vi hade förväntat oss. Det är nu tre år sedan den sjösattes och idag står den bara för ca två procent av omsättningen. Det sker en viss ökning av försäljningen hela tiden men vi hade hoppats att den skulle öka mer.
Det är tufft att konkurrera med konsumentprodukter då många lågpriskedjor erbjuder väldigt låga priser. Idag kan man t.ex. köpa prydnadskuddar och plädar i butiker som normalt inte har hemtextil i sitt sortiment.
Vilka är era framgångsfaktorer?
Lång närvaro på marknaden, flera ben att stå på, flexibilitet, många mindre kunder, snabba leveranser, all egen tillverkning i Sverige och snabba beslutsvägar.
Värnamo Sängkläder, som har 32 anställda beräknas omsätta 40 miljoner i år, är medlem i TEKO.