Att få sina kunder att handla via hemsidan är något som skyddsklädesföretaget Puvab i Borås lyckats med. Med 20 000 individuella storlekar registrerade i webbshoppen har det framgångsrika nischföretaget aldrig behövt återförsäljarledet så lite som idag.
Under ledning av nye VDn Per Wagnås sker nu en utveckling av verksamheten där satsning på export och inbrytning i nya produktsegment är viktiga inslag. Förra årets dubbling av kontors- och lagerytan lär behövas:
Men återförsäljarna klarar vi oss utan, säger han.
Att som drakarna i den svenska yrkesklädesbranschen konkurrera med bredd har aldrig intresserat Puvab. Sedan starten 1990 är det som nischaktör inom skyddsklassade flamsäkra kläder. Viktigaste målgrupp är högspänningselektriker, men företaget utvecklar även kläder för andra yrkesgrupper som rallare och servicepersonal i kärnkraftverk. De flesta svenska företag som arbetar med starkström har idag Puvab som huvudleverantör av flamskyddskläder.
Bilden: Puvabs B2B -e-handelssida.
Att välja bort återförsäljarna var något Puvab gjorde redan från start.
Med Vattenfall som tidig kund skapades en stark referens som blev till stor nytta i det fortsatta arbetet. Länge var det bara genom direktförsäljning och deltagande i upphandlingar som Puvab agerade, men under nollnolltalet har en allt större del av försäljningen kommit att gå via webbshoppen. Då Puvab aldrig haft några lojaliteter i återförsäljarledet har nätsatsningen kunnat säljas in fokuserat och med full kraft.
En viktig förklaring till Puvabs framgångar på nätet är att företaget har ett sortiment som sticker ut och en e-handelslösning som är enkel och pålitlig för kunden:
Vi erbjuder marknadens bredaste utbud av skyddsklassade flamsäkra arbetskläder, en roll som stärktes ytterligare under Elfackmässan förra veckan då ett flertal nya produkter lanserades. Samtliga plagg är ljusbågstestade och certifierade mot hetta och flamma, säger Per Wagnås.
Bilden: Per Wagnås.
Alla måttuppgifter i Puvabs webbshopp är information som företaget själva samlat in ute hos kunderna. Härigenom säkerställs att leveranserna är korrekta från dag ett. Webbshoppen står i direkt förbindelse med Puvabs fabrik i Kaliningrad där ett fyrtiotal sömmerskor arbetar.
Förra året omsatte Puvab 36 miljoner. Efter att fram till nu bara sålt i Sverige är det dags för lanseringar i Norge och Finland. Nästa månad ställer företaget ut på en mässa i Drammen i Norge. Puvabs starka referenser och unika sortiment blir viktiga tillgångar i bearbetningen, menar Per Wagnås.
Parallellt med satsningarna i utlandet kompletteras verksamheten snart med ett nytt märke som utvecklats av Puvabs moderbolag Länghem Invest AB, som även äger jaktklädesföretaget Bröderna Nyman med varumärket Swedteam. Det handlar om Eripio Wear som designas för brandmän och ambulanspersonal och som blir ett eget varumärke under Puvabs flagga. Med Eripio Wear vill Puvab bredda sin roll på yrkesklädesmarknaden utan att Puvabs tydlighet som varumärke äventyras.
Man ändrar inte ett vinnande koncept. Det är som nischaktör inom flamskydd Puvab ska associeras, avslutar Per Wagnås.