Allt fler svenskar har börjat köpa begagnade lyxbåtar i mångmiljonklassen i England. Orsak: Pundets ras. Det finns stora pengar att spara jämfört med att handla i Sverige just nu. Ett företag som redan märkt av den nya köptrenden är Textila Båtinredningar i Lindome. Alar Vikström är VD:
– Nu vänder sig den här gruppen till oss för att fräscha upp textilierna i sina importerade båtar. Allt från madrasser och mattor till dynor på flybridge – styrhytten på båtens tak.
Pundets ras drabbar de svenska varven. Det beror på att den engelska marknaden är en av de största för branschen. Nu blir det dyrare för engelska kunder att handla i Sverige. Alar Vikström ser dock en ljusglimt för sitt företag:
– Vi kommer att tappa en del uppdrag från varven, som är viktiga kunder när det gäller textila inredningar. Vi räknar dock med att ta igen tappet tack vare den ökande importen av begagnat från England. Under senare år har textila renoveringar blivit det största affärsområdet för oss. Och uppdragen bara växer när det gäller eftermarknaden.
Enligt Alar Vikström är de flesta båtägare måna om att ha fräscha textilier i båten inför en ny säsong. Det lönar sig inte att tvätta och laga själv. Dynor, madrasser, mattor och kuddar slits hårt under de cirka fem år en renovering ska hålla. Oavsett om det är ett lyxfartyg eller en vanlig enkel segelbåt.
– I de flesta fall är det så slitet och smutsigt att det inte ens är lönt att renovera. Vi syr upp nytt istället. Det blir mer kostnadseffektivt.
Alar Vikström säger att Textila Båtinredningar enbart jobbar med högkvalitativa material som Alcantara, läder och svensktillverkade tyger från Bogesund och Ludvig Svensson:
– Deras tyger är mest lämpade att ha ombord. Betalar man upp till 17 miljoner kronor för en segelbåt så förväntar sig kunden enbart det bästa. Det gäller även våra måttanpassade resår- och bäddmadrasser i material som tempura, latex eller polyester. Samma kvalitetskrav gäller för mattor och gardiner.
Majoriteten av dagens båtägare är företrädesvis födda på 50- och 60-talet.
– Den yngre generationen hyr båt idag. Inte som tidigare generationer som köpt sin båt. Det är en ny trend. För vårt företag innebär det nya kunder: båtuthyrare.
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Yrkeskunnandet, lång erfarenhet, vi kan hantverket, hög servicenivå och vana av att jobba under tidspress. Det är alltid tapetsören som kommer in sist i ett båtbygge, när kunden redan börjat ropa efter sin båt.
Textila Båtinredningar är medlem i TEKO.