Sveriges ledande slipsleverantör Portia i Malmö gjorde sitt bästa år någonsin i bolagets 90-åriga historia under 2014. Omsättningen ökade med tio procent till 20 miljoner kr. VD Jockum Åkesson förklarar varför:
Slipsen är het på modefronten. Kända politiker som Obama och Reinfeldt är perfekta slipsambassadörer. Införsäljningen för 2015 ser bra ut. Lägg till detta stora framgångar för vår export. Därför höjer vi omsättningsribban till 22 miljoner kr i år.
Reinfeldt och Obama är slipsabassadörer av rang. ”Obamaknuten” kännetecknas främst av det lilla vecket under knuten. ”Reinfeldtknuten” är en betydligt kraftigate variant utan veck. Båda är de mest populära just nu. Bilden i mitten: Avsyning av slipsar hos Portia i Malmö.
Företagsnamnet Portia är hämtat från en av karaktärerna i Shakespeares Köpmannen i Venedig. Det var Jockums farfar Konrad Åkesson som kom på det när han startade tillverkning av slipsar i Malmö 1924. Idag tillverkas bara specialslipsar och hängslen i Malmö. Resten importeras främst från Italien. Idag utgör 60 procent av Portias omsättning slipsar. Det övriga sortimentet består av bälten, scarfs, accessoarer och halsdukar.
Enligt Jockum Åkesson har slipsförsäljningen ökat konstant sedan 2008:
Slipsen har fortsatt hög status. Den förekommer varje dag i olika digitaliserade media exempelvis i teve där den bärs av allt från nyhetsuppläsare till intervjuade politiker och näringslivsfolk. Flest slipsbärare finns i åldrarna 25 till 45 år.
Vilka slipsknutar, mönster, färger och material gäller just nu?
Det är fortfarande den så kallade Obamaknuten med ett litet veck under knuten, som helt dominerar marknaden. Även Reinfeldtknuten en betydligt kraftigare variant utan veck populär. Sidenslipsen dominerar och bredderna har gått ner från som värst 13 cm (1972) till dagens sju cm.
Mest populära färger är Royal blå, orange och marinblått. På mönstersidan gäller Paisley. Vi har cirka 500 olika mönster med minst tre olika färgkombinationer i varje s.k. dessin. Det är vad som krävs idag för att kunna var en pålitlig leverantör.
Portias kunder återfinns inom beklädnadsfackhandeln och bland profilföretag:
Det är i storstadsområdena som det konsumeras mest slipsar. Och då är det de yngre som går i täten medan vi ser en avmattning bland pensionärer. Vi har också noterat att norrlänningarna börjat välja bort polyesterslipsen till förmån för siden och stickat.
Hur vet ni vad ni ska satsa på inför kommande säsong?
Min syster Ann Charlotte Pernsvi stämmer av med bland annat skjort- och kostymtillverkarna vilka modefärger som gäller.
Portia finns idag på nätet, men har just nu inga planer på en egen nätbutik. Företaget jobbar med en webblösning för att befintliga kunder ska kunna beställa enklare. Tillväxten för Portia ligger utomlands. Förra året gick Danmark starkt och i år ser Jockum Åkesson en stor marknad i Norge och Irland tack vare nya agenter.
Portia, som sysselsätter tolv anställda, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt,