– Satsningen på en egen nätbutik är en självklarhet om vi ska kunna vara med och konkurrera på den tuffa modemarknaden. Nätet är en viktig väg i framtiden för oss att få fler kunder. Vi ser att antalet besökare ökar för varje månad och vi jobbar intensivt med att göra sajten ännu mer attraktiv. Det säger skjorttillverkaren för Oscar of Sweden nye VD Stefan Georgsson till teko.se.
Anrika skjortfabrikanten Oscar of Sweden i Borås, 67 år, som 2015 köptes upp av den estländska skjorttillverkaren Sangar, beräknas omsätta cirka 40 miljoner kronor under innevarande verksamhetsår. Nu gör bolaget ett omtag med ny VD. Stefan Georgsson, som kommer från kemibranschen, har en plan hur han ska lyfta Oscar of Sweden:
– Jag fick jobbet som VD för att bygga en hållbar strategi som lyfter lönsamhet och skapar tillväxt. För att uppnå det behöver vi fler kunder. Det viktigaste just nu är att öka försäljningen ännu mer i Sverige. Våra ägare, Sangar i Estland, säljer Oscar of Swedens skjortor i sina egna butiker.
–Nästa steg är att öka exporten. I dagsläget finns vi bland annat i Norge, England, Irland, Kanada och Finland. Nu tittar vi på att gå in i främst Tyskland och Polen, länder med över 120 miljoner invånare. Här finns en stor potential för våra kvalitetsskjortor.
Enligt Stefan Georgsson är Oscar of Swedens främsta framgångsfaktorer kollektioner som sticker ut, hög kvalitet i tyger, sömnad och design, passform, trofasta kunder och konkurrenskraftiga priser.
– Hur ser du på det ”Svenska skjortundret” där Oscar of Sweden är bland en handfull tillverkare som tillsammans säljer för över en miljard kronor per år, varav det mesta på export?
-Svenska modeföretag ligger tydligen helt rätt med allt från design och modegrad till passform och marknadsföring, säger Stefan Georgsson.
Senior advisor Per Åhman, före detta VD och tidigare delägare i Oscar of Sweden, säger till teko.se:
– Min uppgift är att tillsammans med våra säljare ute på fältet skaffa nya kunder. Mitt fokus blir exportsidan där vi kan hämta mer. Vad som skiljer oss från våra konkurrenter i det avseendet är att vi graderar varje halsstorlek separat, med andra ord att storlek 39 och 40 är separata bålstorlekar och inte samma som hos våra konkurrenter, detta för att varje kund skall kunna finna sin perfekta passform. Vi har haft det här konceptet i tre år och kunderna uppskattar det. Så vitt jag vet så finns det bara en italiensk tillverkare som har samma koncept.
Oscar of Sweden är medlem i TEKO.