Mässäsongen 2013 har rivstartat i Norden. Först ut var Formex och Stockholm Furniture Fair samt Gave & Interiör i Oslo. Tre viktiga värdemätare för den svenska tekobranschen hur köpglad marknaden är. Per Ekelund vid textilföretaget Ekelund Weavers i Horred var en av utställarna:
En lovande start på året. Försäljningen ökade med tio procent på Formexmässan och med 20 procent på Oslomässan jämfört med förra året.
teko.se har gjort en rundfråga hos några utvalda textilföretag hur de bedömer mässäsongens uppstart och hur marknaden kommer att utvecklas.
Hanna Bruce, Växbo Lin, Bollnäs:
Marknaden känns positiv men avvaktande. Vi har ställt ut på samtliga tre vårmässor. När vi räknat ihop ordersumman har försäljningen ökat mer än tidigare år. Både Formex och Gavemessen har varit väldigt bra för oss ekonomiskt. Möbelmässan är mer för att visa upp sig och där sker relativt lite försäljning för vår del.
Växbo Lin vänder sig till återförsäljare i Sverige och utlandet, som är inriktade på bland annat skandinavisk design, svensktillverkat och ekologiska produkter. Även arkitekter och inredare som vill ha miljöanpassade svenska produkter är viktiga för oss.
Formex och Gavemessen känns motiverat att ställa ut på vår och höst, trots att det är både dyrt och tar mycket tid i anspråk. Men de är viktiga för vårens och höstens produktion i vårt spinneri, eftersom kunderna lägger sina order på dessa mässor. Formex och Möbelmässan drar också relativt många utländska besökare som är intresserade av svensk produktion vilket är bra för oss. Vad som oroar mig är att det blir färre och färre besökare på mässorna för varje år, det är ingen bra trend.
Per Ekelund, Ekelund Weavers:
Det blev en flygande start på Formex i år tack vare det nya samarbetet med konstnären Lena Linderholm. Hennes akvareller har vi transfererat till textilier. Besökarna var köpsugna, vilket bådar gott för resten av året. Vi vänder oss mot presentbutiker, men finns hos NK och Cerverakedjan.
Det blev många order under mässan och det fortsätter att droppa in i en strid ström. Direktförsäljningen på mässan ökade med tio procent jämfört med 2012.
Gave & Interiör i Oslo blev ännu en framgång. Försäljningen ökade med 20 procent jämfört med föregående år. Lena Linderholm sålde bra och många besökare kom till montern. Jag har goda förhoppningar om att Ekelunds kan växa ytterligare på den penningstarka norska marknaden under 2013.
Stefan Emanuelsson Textil AB Olle Winters, Kinna:
Köplusten bland besökarna var stigande under hela Formexmässan för att kulminera under helgen. Resultatet blev godkänt. Vi är förutom vår hemtextildel även starkt inriktade mot offentlig miljö/hotell när det gäller sömnad av gardiner, överkast, sängkjolar, kuddar och andra textila inredningsprodukter.
Vi är specialister på inredningar av hotellrum. Det var många hotellinredare som besökte vår monter på mässan. Vi fick också en hel del nya svenska och finska kundkontakter.
När det gäller Formex vårupplaga kommer det inte lika mycket kunder som det gör på höstmässan. Nu tycker jag att det blev för mycket kläder, krukor och smycken, vilket skrämmer bort många textila kunder. Höstmässan är klart bättre för oss. Därför är det möjligt att det blir Stockholm Furniture Fair i februari nästa år istället.
Textil AB Olle Winters, Ekelund Weavers och Växbo Lin är medlemmar i TEKO.