Den svenska tekoexporten slog nytt rekord igen enligt Statistiska centralbyråns (SCB) preliminära siffror. Under första halvåret i år uppgick tekoexporten till 10,6 miljarder kronor. Det är en ökning 1,1 miljard kronor mot 2014. Jämfört med 2013 handlar det om en ökning på 1,8 miljarder kronor. Kläder står för sju miljarder kr vilket är en ökning med 700 miljoner kronor mot 2014. Jämfört med 2013 är ökningen 1,1 miljard kronor. Tekoexporten är värdemässigt större än klassiska svenska paradnäringar som järnmalm, pappersmassa och möbler.
Bilden: Skjortor och teknisk textil är stora svenska exportprodukter.
Det är enormt häftigt att se att svenska tekoföretag får gehör för sina offensiva satsningar på exportmarknaderna. Ett välförtjänt resultat av ökade marknadsföringsbudgetar, innovativa samarbeten, nyintroducerade e-handelsplattformar, idoga imagearbeten och förstärkningar av säljteam, säger Lin Sällström som är kommunikationschef på TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag.
Bland de största exportmarknaderna för svensk teko är Finland, Norge, Danmark och Tyskland. De tar emot över hälften av den totala svenska exporten. Exportstatistiken gör ingen åtskillnad mellan varor tillverkade helt eller delvis eller inte alls i Sverige så är det även för andra produkter/branscher i jämförelse med andra länder. I TEKO:s exportsiffror ingår inte skor, men väl frilufts och arbetskläder.
Ett av Sveriges mest exportinriktade textilföretag är Engtex i Mullsjö, som är världsledande tillverkare av bland annat av tekniska textilier för sågskyddsbyxor, med en exportandel på 90 procent. Försäljningschef Magnus Windell säger till teko.se:
Vi har alltid haft en hög exportandel. För närvarande bearbetar vi den nord- och sydamerikanska marknaden, som har en stor potential. Vi har direktförsäljning i USA och Kanada, som är växande marknader för oss.
Textilföretaget Woolpower i Östersund ser positivt på företagets framtid när det gäller ökad export. VD Linus Flodin säger till teko.se:
Den största tillväxten finns i våra nuvarande 26 exportländer. Vår exportandel landar på 75 till 80 procent, med Tyskland som största marknad. I dagsläget finns vi i Japan, Kina, USA och Kanada.
Skjorttillverkaren Eton i Gånghester har en exportandel på över 85 procent. Utan export hade Eton inte existerat idag. Nu finns varumärket i 42 länder, på samtliga kontinenter. Målsättningen är att omsätta en miljard kronor 2018. Pengar som ska genereras på helt nya marknader typ: Polen, Rumänien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Uzbekistan och Kazakstan. Länder som Eton bearbetar intensivt.
Friluftsföretaget Klättermusen i Åre exporterar till ett 20-tal länder, däribland Japan, Norge och Sydkorea som största mottagare. Exporten står för över 70 procent av inkomsterna. Bolaget har erhållit av Exportkreditnämndens exportpris.
Tillverkaren av skyddskläder, Tranemo Textil, har en exportandel idag på 60 procent enligt VD Max Larsson:
Vi söker vi kvalificerad personal för fler nya tjänster. Detta för att kunna skapa synergieffekter mellan dotterbolagen i Storbritannien, Holland, Tyskland, Danmark, Finland och Norge samt för att kunna bearbeta nya marknader. Idag går det allra bäst i Norge med Tyskland och Finland som snabbväxare.
TEKO Sveriges Textil- och Modeföretag har cirka 200 medlemsföretag, som sysselsätter 2961 kollektivanställda och 3288 tjänstemän.