Bilden av varumärket Stenströms är för generationer av välklädda män starkt förknippad med stilfulla herrskjortor. Men det finns en annan sida av företaget som nu ökar allt mer i betydelse. Efter en lyckad modernisering av damkollektionen för några år sedan har Stenströms popularitet hos kvinnliga modekonsumenter ökat kraftigt och i år beräknas dam omsätta runt trettio miljoner. Samtidigt fortsätter attraktionskraften för herrskjortorna öka och ett nytt all time high är redan ett faktum.
– Efter 116 år i branschen är Stenströms bättre och starkare än någonsin, säger marknadschef Marie Ramberg.
Bilden: Skjortföretaget Stenströms satsning på ny damprofil lyfter företaget. Foto Stenströms.
Med en beräknad försäljningsandel på runt åttio procent i år är herrskjortorna fortfarande basen för Stenströms i Helsingborg. Men dam kommer starkt. Grunden till de framgångar som nu skördas lades för några år sedan när företaget tog in ny kvalificerad designkompetens och en modernare och bättre sammanhållen profil började utvecklas – stilfull och med samma höga kvalitet som herrkollektionerna.
Vid sidan om blusar och damskjortor erbjuds även koordinerade stickade produkter som förutom att generera merförsäljning är viktiga redskap i konceptualiseringen, och ett sätt att inspirera konsumenten till snygga kombinationer. Med den lyckade uppdateringen har Stenströms inte bara ökat försäljningen hos befintliga butiker, helt nya typer av återförsäljare letar sig också successivt in i kundregistret.
– Att locka ett bredare register av handlare var en viktig målsättning i förändringsarbetet och vi är riktigt nöjda med den respons damkollektionen får, säger Marie Ramberg.
Även herrmodet har varit föremål för nyorientering. Under slutet av nollnolltalet utvecklade Stenströms den gryende trenden med färgade knappar och kontrasterande tyg på insida av krage och manschett, en satsning som blev en stor kommersiell framgång i hela Europa och som fortfarande säljer bra. Samtidigt har den tidigare inriktningen med skjortor i klassiska utföranden för den traditionelle affärsmannen bibehållits.
Under de senaste åtta åren har Stenströms vuxit med tvåsiffriga tal årligen och för 2015 räknar företaget med en 12-procentig ökning till 220 miljoner, varav runt 70 procent kommer från exportförsäljning. Förra hösten gav sig företaget in på den amerikanska marknaden och företagets skjortor säljs redan i ett hundratal butiker.
– Efter att tidigare valt bort denna tuffa marknad kände vi att tiden var mogen för en seriös satsning. I övrigt fokuserar vi på våra 25 befintliga exportländer där mycket återstår att göra. Exportförsäljningen av damkollektionen är än så länge begränsad till norra Europa, men vi märker ett ökat intresse på flera marknader och det ligger i planeringen att öka närvaron på dessa, säger Marie.
Tidigare under november tog Veckans Affärer upp Stenströms på den lista tidningen sammanställer över svenska ”Superföretag”, en utmärkelse som endast sex promille av landets bolag kvalificerar sig för. Bakgrunden till utnämningen är företagets starka utveckling de senaste åren, en utveckling som ser ut att förstärkas ytterligare nästa år.
Införsäljningen för våren är 20 procent bättre jämfört med 2015. Enligt Marie fortsätter volymerna på dam öka kraftigt med nya återförsäljare och fördjupade samarbeten. Med kvinnans växande intresse för Stenströms förändras successivt innebörden av varumärket, menar hon.
– Stenströms långa historia bland klassiska herrekiperingar har skapat en bild av företaget som fortfarande lever starkt. Men med de förändringar som genomförts och den utveckling som nu sker är Stenströms ett självklart alternativ för såväl män som kvinnor, avslutar Marie Ramberg.
Stenströms är medlem i TEKO.