Trettioårsjublierande modeföretaget Newhouse i Borås gjorde ett bra 2015 under nya ledningen av systrarna Antonia och Beate Häller, födda 1985 respektive 1987. Efter att förre VDn och tillika systrarnas pappa Ralf Häller hastigt gick bort för ett år sedan har duon etablerat sig i sina nya roller som VD respektive medarbetare på designavdelningen och satsar nu på tillväxt genom olika konkurrenshöjande åtgärder.
– I en allt snabbare modevärld är Newhouses position inom slow fashion mer rätt än någonsin och det är här vi ska växa, säger Antonia.
Efter ledningsbytet har mycket tid ägnats åt strukturarbete från Antonias sida. Ett nytt affärs- och kassasystem har införts och webbshoppen utökats med en B2B-funktion för ökad tillgänglighet. Samtidigt har designverksamheten samordnats för en bättre helhetssyn på kollektionsarbetet för alla involverade.
En strategisk butiksetablering har också genomförts på modestarka Åhléns City Stockholm där märket tidigare bara var partiellt representerat genom varuhusets egen försäljning.
Av Newhouses omsättning på runt 90 miljoner förra året kom runt hälften från företagets 15 butiker runt om i landet – däribland på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg – och resten från återförsäljare i Sverige och utomlands.
Att bredda och fördjupa engagemangen i återförsäljarledet är systrarnas primära fokus. Några nya butiksetableringar är inte på gång i nuläget, men de utesluter inte att fler kan genomföras i framtiden om tillräckligt attraktiva ytor tillgängliggörs.
Familjen Hällers historia inom modebranschen går tillbaka till femtiotalet då Antonia och Beates farfar grundade företaget Jarl Häller i Borås, ett modekoncept för kvinnor som drevs fram till början av nittiotalet då Newhouse förvärvades och Jarl Häller upphörde som varumärke. I familjens moderbolag Jarl Häller AB ingår förutom Newhouse också profilklädesföretaget Scandress med en omsättning på nästan 16 miljoner kronor förra året, även detta lett av systrarna. Runt 70 personer arbetar inom företagsgruppen.
Innan Antonia tog över som VD var hon verksam som jurist på branschorganisationen Företagarnas huvudkontor i Stockholm, en roll som gav många värdefulla perspektiv på företagsledning. Med Beates examen från Nordisk Designskola i Borås och Tillskärarakademin i Göteborg kompletterar duon varandra bra menar hon, och understryker att en stark samsyn råder dem emellan i fråga om vad som är bäst för Newhouse. När det kommer till positioneringen av märket finns inga anledningar till förändring, den är tydlig och mer imagemässigt rätt än någonsin, enligt Antonia.
– Allt fler konsumenter inser att slit-och-släng-mentaliteten i modebranschen inte är långsiktigt hållbar. Men det växande fenomenet med så kallad fast fashion är inget Newhouse någonsin ägnat sig åt då det klassiskt moderna snarare än trendiga alltid varit ledmotivet för oss. Med tidlös design och hög kvalitet skapar vi kläder som håller länge i såväl snitt som material, säger Antonia.
Som ett inslag i trettioårsjubliéet satsar Newhouse i år ännu mer på marknadsföring och under året blir det många happenings ute i butikerna. Med de investeringar och det strukturarbete som genomförts det senaste året är det en vital och välsvarvad trettioåring som bjuder in till fest.
– Sättet som saker och ting fallit på plats under senaste året i kombination med ett gynnsamt orderläge gör att vi känner tillförsikt inför framtiden. Både Beate och jag är uppvuxna med det här företaget och lärde känna målgruppen redan i tonåren då vi arbetade extra inom detaljistverksamheten. Att föra familjearvet vidare och fortsätta utveckla Newhouse känns lika naturligt som inspirerande för oss, avslutar Antonia.
Newshouse är medlem i TEKO.