När modeföretaget Morris Stockholm stängde böckerna den 30:e april i år summerades en omsättning på dryga 140 miljoner och med detta ännu ett rekord. En ökning som tillsammans med de tre senaste åren gett en tillväxt på 300 procent på fyra år. Ökningen kommer från alla tre linjerna i Morris sortiment; Morris Stockholm, Morris Lady och Morris Heritage. Koncept med klassiska kläder som alla fortsätter att öka i popularitet.
– Ökningen kommer både från existerande och nya kunder, och antalet återförsäljare som köper alla tre koncepten ökar också. Vi kan fortsätta växa i Skandinavien men planerar även en expansion till andra marknader inom de närmaste åren, säger Eva Alsén, VD för Boråsbaserade familjeföretaget J.M. Alsén Design AB, som tillsammans med Jan Alsén, äger Morris.
Morris grundades 2004 och de första åren hade företaget kunder i Japan, Kanada, England m.fl. Men inställningen var att man måste bli stark på sin hemmamarknad först innan man går ut globalt. Därför fokuserade man i första hand på den skandinaviska marknaden. Idag är Morris väl etablerat i Norge och har en distributör på väg i Danmark. Finland betjänas för tillfället endast via den egna webbshopen.
Men företaget växer stadigt och börjar bli redo för fler exportländer. Efter sonderingar av potentiella marknader ligger Benelux och Nordeuropa nära till hands, även om alla beslut inte är fattade än. Rekryteringen till positionen som marknadsorienterad chef börjar inom kort.
Att Morris anser tiden mogen för en bredare internationell roll ska förstås i ljuset av den konceptuella utbyggnad som genomförts de senaste åren, och där två nya linjer framgångsrikt lanserats; Morris Lady och Morris Heritage.
– Med Morris Lady tolkar vi det klassiska modet för kvinnan, det är feminint och elegant ur ett mer franskt perspektiv, medan Heritage är en vidareutveckling på herrsidan, där vi skapat en spjutspetslinje med utgångspunkt i exklusiva italienska tyger och det tidlöst eleganta napoleonska skrädderiet.
Det ursprungliga Morris Stockholm har alltså sina rötter i det engelska skol- och klubblivet, medan Morris Lady har mer anknytning till det eleganta Frankrike, och Morris Heritage till det italienska skrädderiet. Gemensamt står alla tre koncept för klassiska kläder som både stil- och kvalitetsmässigt håller över tiden – som pålitliga kompisar i din garderob. Nu är alla tre koncepten väl etablerade och Morris känner sig rustade att ta sig an en utökad export.
– Med de nya linjerna har vi inte bara blivit mer attraktiva i vårt erbjudande, vi har också fått tillgång till ett bredare spann av butiker, vilket ytterligare triggat tillväxten på befintliga marknader. Morris Lady svarar redan för 25 procent av omsättningen och Heritage för ca 15 procent.
Det var Jan Alsén, creative director i företaget och med ett långt förflutet inom modebranschen, som hade idén och utvecklade konceptet Morris. Efter den hegemoniska minimalism som präglade åren kring millennieskiftet anade Jan morgonluft för den klassiska preppystilen, som han stöpte i en ungdomligare form och spetsade till med en dos brittisk excentricitet.
När märket presenterades på modeveckan i Köpenhamn 2004 var det många som skruvade på sig, men en liten grupp aktörer trodde på vad de såg, däribland representanter för NK Stockholm. Erkännandet från Sveriges mest prestigefulla detaljistscen, och det fina mottagandet kollektionen fick från husets kunder, innebar en form av kvalitetscertifiering som öppnade många nya dörrar, menar Eva. Efter fyra år gick företaget med vinst och startkapitalet familjen Alsén fått in från försäljningen av sin båt började förränta sig.
Trots att preppy-stilen som trend mattas av efter sin uppgång under andra halvan av 00-talet fortsätter alltså intresset för Morris öka. Införsäljningen inför hösten är upp med 20 procent.
– Sättet vi tolkar preppy-modet på har visat sig appellera till folk i alla åldrar, och med Morris Lady har vi lyckats skapa en feminin motpart till herr-linjerna, utan att bara göra samma kläder för tjej. Lady är idag ett eget uttryck, och vi ser henne gärna som flickvännen till Morriskillen, men det innebär inte att hon vill klä sig likadant som sin partner.
Morris handlar om livsstil snarare än snabba trender, och livsstilen ifråga tilltalar en bred internationell publik, som klär sig i modet oavsett om det för stunden anses trendig eller inte. Såväl sortimentsmässigt som finansiellt har vi nu nått en nivå där vi känner oss redo att ta oss an en utökad export, avslutar Eva.