Eliassons Kapell & Segel i Göteborg är en av Sveriges största tillverkare av båtkapell. VD Jens Eliasson är relativt nöjd med försäljningen i år:
– Efterfrågan på båtkapell har varit genomgående god. Vi har full beläggning ända fram till vecka 41. Omsättningen har ökat rejält jämfört med samma period 2015. Men vi hade kunnat sälja ännu mycket mer om inte bristen på anställningsbar personal varit så stor. Det finns inte en enda sömmerska i hela Västra Götaland som kan sy båtkapell. Skolväsendet har inte hängt med. Räddningen är intern utbildning.
Om tre år fyller Eliassons Kapell & Segel 100 år. Jens Eliasson tog över företaget 1980 efter sin far. Sedan dess har det gått upp och ner. Men när sviterna av ”Finanskrisen” 2008 var över vände affärerna rejält uppåt. De svenska båttillverkarna och varven gick för högtryck. Åtta år senare ser verkligheten annorlunda ut. Jens Eliasson igen:
– I dag levererar vi båtkapell till svenska Arcona, Nimbus, Ryds och Forbina samt till franska Jeannau. Men det är båtfolket, över hela Sverige, som är våra största kunder numera. Inte varven. Nätet är vår bästa marknadsförare. Privatpersoner googlar på sökord som ”båtkapell” och då hamnar de på vår hemsida.
Hantverksskicklighet och slitstarkt material
Eliassons Kapell & Segel använder enbart miljöcertifierad akrylväv i sina kapell. Väven levererar textilföretaget Sandatex i Borås, som i sin tur importerar tyget från Italien. Enligt Jens Eliasson tål akrylväven sol och regn bäst samt bleknar och töjs inte. Tillverkning av båtkapell kräver både avancerade maskiner och mycket hantverksskickliga medarbetare. Det är ett omfattande hantverk som ligger bakom det perfekta båtkapellet. Jens Eliasson förklarar:
– När båttillverkarna tagit fram en ny båtmodell så kommer vi in i bilden först i slutet av processen. Vi mallar, syr upp och levererar kapellen till kund. Den normala ledtiden för ett sådant här projekt är tre veckor. I dagsläget har vi 6500 mallar i arkivet. I somras fick vi leta fram en mall från 1985. Som tur var hade vi den kvar, vilket gjorde kunden väldigt nöjd.
Ökad lönsamhet utan segel
Prisbilden för båtkapell ligger i spannet från 5 000 kronor upp till 50 000 kronor. Snittpriset landar runt 15 000 kronor. Enligt Jens Eliasson ingår numera kapell i standardutrustningen i en nytillverkad båt. Vissa båtmodeller kräver helt enkelt kapell annars regnar det in.
Göteborgsföretaget är framgångsrikt utomlands också. Idag sker export av båtkapell till Danmark, Norge, Grönland, Färöarna, Tyskland, England, Kroatien och Frankrike.
Trots namnet Eliassons Kapell & Segel så försvann tillverkningen av segel redan 1985. Jens Eliasson förklarar varför:
– Det var det bästa vi har gjort. Nedläggningen av segeltillverkningen har inneburit ökad lönsamhet för oss, eftersom det finns betydligt färre aktörer inom kapellsegmentet. För segeltillverkarna är det precis tvärtom. Där finns det hur många spelare som helst som vill var med och konkurrera.
Jens Eliassons ser nu slutet på sin långa karriär och säger att han kommer att lämna över stafettpinnen till dottern, som ska driva företaget vidare.
Eliassons Kapell & Segel är medlem i TEKO.