Att profilera sig mot turister är en viktig del av verksamheten för Växbo Lin utanför Bollnäs. Som ett av få kvarvarande linneväverier i Sverige och med säte i Hälsingland, som var centrum för den svenska linframställningen en gång i tiden, är det nu högsäsongen börjar med guidade visningar i fabriken och kraftigt ökad ruljans i butiken.
Vi har arbetat hårt med att marknadsföra vårt företag och Växbo i turistsammanhang. Ett arbete som betalar sig bra. Sedan några år tillbaka får vi även draghjälp av UNESCO, säger Hanna Bruce som tillsammans med maken Jacob äger och driver Växbo Lin.
Bilden: Hanna Bruce och Växbo Lin lockar turister. Foto: Växbo Lin.
Hälsinglands roll som centrum för den svenska odlingen och beredningen av lin utspelade sig under 1700- och 1800-tal. Landskapet var vida känt för detta, även utanför landets gränser. Efter att bomullen slog igenom under andra halvan av 1800-talet tog andra verksamheter successivt vid, men än idag lever arvet med många amatörodlare och slöjdare i området.
Rollen som kulturbärare och del av Hälsinglands genuina arv är viktiga teman i Växbo Lins profilering i turistbranschen. Precis som hos föregångarna i bygden är hela företagets sortiment lokalproducerat och insatsvaran alltid 100 procent lin. Totalt består Växbo Lin av tretton medarbetare som tillsammans väver, syr och säljer ett brett sortiment av produkter inom hem och mode. I den idylliska byn Växbo finns också en krog som serverar lokalproducerad mat, ett stenugnsbageri, en hantverksloge och anrika Växbo Kvarn.
Sedan Hanna och Jacob förvärvade Växbo Lin 2006 har Hanna ägnat mycket tid åt att marknadsföra Växbo som turistdestination i olika sammanhang. Ett arbete hon berömts för offentligt av Gävleborgs Läns landshövding Barbro Holmgren. Sedan några år tillbaka är Hanna med i styrelsen för intresseorganisationen Hälsingland turism som arbetar med marknadsföring och varumärkesbyggande kopplat till landskapet. En stor seger för Hälsingland som turistdestination blev det för några år sedan när de så kallade hälsingegårdarna togs med på UNESCO:s världsarvslista.
Sju av de vackraste och kulturhistorisk mest intressanta gårdarna är numera med på listan, men totalt finns närmare tusen, varav merparten skapades ur det välstånd som följde med den lukrativa linodlingen. För oss som spinner vidare på bygdens historiska arv är UNESCO:s erkännande extra betydelsefullt, säger Hanna.
Den ökade tillströmningen av turister i Växbo har inneburit en rejäl försäljningsökning i fabriksbutiken där kunderna botaniserar bland såväl första- som andrasortering.
Utan andrasortering, ingen riktig fabriksbutik. Utöver ordinarie sortiment säljer vi även testprodukter som aldrig omsatts i serietillverkning. Alla som är intresserade är välkomna in i fabriken där personalen gärna berättar om kvaliteter och tillverkningsmetoder. Ytterligare inblickar i linets historia och hur vi förvaltar arvet ges i de dagliga guidade turer vi arrangerar under högsäsong, säger Hanna som gärna omtalar Växbo Lin i termer av aktör inom kulturturism.
Sedan Hanna och Jacob förvärvade Växbo Lin har omsättning tredubblats och med en budgeterad omsättning på 15 miljoner i år räknar paret med sitt bästa resultat hittills. Med en rejäl förstärkning av maskinparken under senare år är företaget redo för större engagemang på exportmarknaden.
Hittills är det mest Norge vi exporterat till, med lite spridda skurar på andra håll. Med tre småbarn och fullt upp med befintliga kunder är det i princip vad vi klarat av. Men nu känner vi att tiden är mogen att gå vidare och marknaden vi satsar på är Tyskland. Med hjälp av Business Sweden (tidigare Exportrådet) i landet har en professionell marknadsundersökning genomförts och som gett oss ett bra beslutsunderlag för det kommande arbetet, säger Hanna.
Totalt säljs Växbo Lins produkter i 400 butiker runt om i Sverige och utomlands. Enskilt viktigaste kanal är fabriksbutiken som svarar för 40 procent av företagets totala omsättning. Även om sommaren är den period på året då det mesta av intäkterna genereras har butiken öppet året runt då vi ändå är i huset som Hanna säger. Försäljningen under vinterhalvåret går allt bättre.
Investeringar i mångmiljonklassen har under senare år genomförts i närliggande Järvsöbackens skidområde och anläggningen lockar allt fler. När det är dåligt väder eller skidturisterna behöver omväxling gäller det att få besökarna ta en sväng om Växbo, och det här är något vi blir vi allt bättre på. Vi marknadsför oss också mot bussbolag för kombinerade studie- och shoppingresor i linets tecken, populärt bland pensionärer inte minst.
Visst går det att bedriva gynnsam detaljhandel i glesbygd, men det kräver att du arbetar konceptuellt och säljer in dig som en del av en större upplevelse, konstaterar Hanna.
Växbolin är medlem i TEKO.