Modeföretaget Oscar Jacobson i Borås utvecklas starkt och räknar med att spränga 200-miljonernasvallen i år. Det är företagets lyckade omprofilering som triggar försäljningen och sporrade av den ökade attraktionskraften hos nya och gamla kunder planeras nu för fortsatta satsningar i Sverige och utomlands.
Förändringsarbetet går enligt plan och vi är redo för bredare engagemang, säger Bo Ljungström i Oscar Jacobsons ledningsgrupp.
Mitt under brinnande finanskris 2008 förvärvade riskkapitalisten Velado Oscar Jacobson. Sedan dess har det klassiska herrkonfektionsföretaget moderniserats i syfte att bredda kundbasen. En satsning som faller väl ut. När den nya profilen började ta form 2009 omsattes 150 miljoner.
Sedan dess har företaget ökat stadigt. Förutom att Oscar Jacobson behållit sin starka ställning bland de traditionella herrekiperingarna har nya typer av återförsäljare som vänder sig till en yngre stilmedveten publik – börjat sälja märket. En ekvation som Bo Ljungström menar möjliggjorts tack vare ett träffsäkert kollektionsarbete och ett fortsatt generöst storleksspann.
För ökad kontroll över varumärke och försäljning har Oscar Jacobson börjat bygga upp en egen detaljistverksamhet. Butiker har etablerats på Birger Jarlsgatan och modestarka Åhléns City Stockholm samt i Sundsvall och på två ställen i Göteborg, häribland Avenyn.
Butiken på NK i Stockholm, som togs över i samband med förvärvet, har byggts om för att passa den nya profilen. Inom de närmaste åren planerar Oscar Jacobson att öppna ytterligare fyra till fem butiker i Sverige. Som ett led i den nya strategin lanserades förra året en webbshop som redan sprängt miljonvallen.
70 procent av Oscar Jacobsons omsättning genereras i Sverige. Inspirerade av det kraftiga uppsvinget väntar nu satsningar utomlands. En lansering i Kanada står för dörren vilket Bo Ljungström menar är strategiskt intressant då landet ligger nära Sverige kulturellt. Parallellt väntar offensiver i England, där Oscar Jacobson sedan många år har en stark ställning inom golfmode med runt 500 återförsäljare runt om i landet, häribland Harrods och St Andrews.
Tanken är att utnyttja vår starka sportrelaterade plattform som språngbräda för konfektionen. Även Norge är en marknad med intressanta tillväxtmöjligheter, säger Bo Ljungström.
Under augusti månad har en ny produktgrupp från Oscar Jacobson lanserats i butikerna. Det handlar om en exklusiv skokollektion som designats i ett uppdaterat anglosaxiskt formspråk och som produceras i en familjeägd verkstad i Italien.
Vi känner att den nya innebörden av Oscar Jacobson etablerats på ett sätt som gör att vi är redo att gå vidare med den här typen av konceptuell breddning. Kunder som gillar våra kläder bör även gilla våra skor.
När Oscar Jacobson tillkännagjorde sina planer på en omprofilering i slutet av nollnolltalet var det många återförsäljare som undrade vad som skulle hända med det klassiska herrkonfektionsföretaget. Idag kan Bo Ljungström konstatera att moderniseringen breddat attraktionskraften bland såväl konsumenter som återförsäljare.
Även de traditionella herrekiperingarna inser att de måste hänga med i utvecklingen för att möta successionen i konsumentledet. En del säljer till och med våra jeans idag.
Oscar Jacobson är medlem i TEKO.
Jag vill veta mer om Oscar Jacobson.