När Jackie och Mikael Orvelind letade efter en textil samarbetspartner till sitt barnmöbelföretag Troll 2008 kom de i kontakt med NG Baby som sedan femtiotalet tillverkar bäddutrustning för barn och baby vid anläggningen i Emmaljunga. Kontakten mynnade ut i förvärv och sedan dess har en rejäl uppryckning skett vid företaget som dubblat omsättningen till 25 miljoner.
– Våra satsningar på design och kvalitet ger resultat, säger NG Babys VD Jackie Orvelind som av kvalitetsskäl valt att behålla hela produktionen i Sverige.
Vid anläggningen i skånska Emmaljunga, där verksamheten startade med tillverkning av madrasser för barnvagnar en gång i tiden, har ett 200 kvadratmeter stort showroom inrättas där kunderna kan ta del av nya uppgraderade NG Baby. Designen sker numera i ett flertal stilar på behörigt avstånd från stereotyp pojk- och flickestetik och bland centrala produktgrupper märks kuddar, påslakan, amningskuddar, skötbäddar och sittsäckar.
– Visst tänker vi utifrån pojke och flicka i de fall designen inte är unisex, men vi gör det på ett modernt sätt. Alltid designat och funktionellt. Även om mönsterbilden skiljer sig åt mellan olika kollektioner försöker vi ha en röd tråd i allt vi gör då det gynnar tydligheten i varumärket. Till hösten stärker vi sortimentet med en satsning på ekologiskt bomull, något vi vet många mammor efterfrågar. För känsliga barn erbjuder vi redan en speciell allergikollektion, säger Jackie.
NG Baby säljs idag i runt hundra butiker på den svenska marknaden. Precis som på andra håll inom detaljhandeln finns en tydlig tendens med nätbaserade aktörer som tar en allt större del av kakan men här har NG Baby garderat sig bra, menar Jackie.
– Som ett led i våra satsningar mot nätet har vi lagt mycket resurser på att ta fram snygga konceptuella produktbilder som sätter in produkterna i ett större sammanhang och visar på möjligheter. Bilder som får mammorna att tänka: Så här fint kan vi också ha det hemma. Visual merchandising av det här slaget gynnar inte bara varumärket, vi blir också mer attraktiva för näthandlarna vars hemsidor blir mer spännande och köpfrämjande. Framväxten av proffsiga nätaktörer i vår bransch är en positiv utveckling då småbarnsföräldrar i regel har begränsat med tid att gå i butiker.
Jackie betonar att nya NG Baby medvetet utformats för att passa med profilen i familjens möbelföretag. Det var 1994 som paret Orvelind under varumärket Troll startade tillverkning av egendesignade barnsängar och med åren har en framgångsrik verksamhet inom barn- och babyrumsmöbler etablerats med bas i Lettland. Förra året omsattes över hundra miljoner och exporten gick till ett trettiotal länder varav Sverige svarade för fyra procent.
Fram till för ett par år sedan skedde all NG Babys försäljning i Sverige där många av handlarna sammanfaller med Trolls. Sedan dess har samarbeten med distributörer i Japan och Spanien inletts och i våras började även Tyskland, Danmark och Norge bearbetas.
– Med uppgraderingen av NG Baby har märket etablerat den konkurrenskraft som krävs för ett internationellt agerande och nu satsar vi successivt för en bredare roll, säger Jackie som räknar med fortsatta omsättningsökningar under 2016. För att möta efterfrågan har NG Baby under våren anställt tre nya medarbetare och totalt 18 är nu verksamma i organisationen. Sättet som NG Baby väljer att bedriva all tillverkning i Sverige handlar inte bara om kvalitetskontroll, menar Jackie.
– I tider då ord som hållbarhet och närproducerat kommit i ropet har lokalt baserad tillverkning blivit en image- och värdeskapare. Många av de unga föräldrar/kvinnor som väljer NG Baby blir allt mer medvetna i sitt köpbeteende och väger in fler typer av aspekter i sina val. Med en stor del av försäljningen i Sverige finns också en tydlig logistikfördel för NG Baby att producera här.
NG Baby är medlem i TEKO.