Efter att Wallenbergägda EQT sålde Lundhags Skomakarna AB till norska Swix Sport Group 2012 har det klassiska friluftsföretaget fortsatt den tillväxtresa som inleddes under slutet av nollnolltalet.
Med nya ägaren har vi breddat kontaktytorna i detaljistledet och skapat värdefulla synergier. En ny profil och strategiplan har samtidigt utarbetats för att ytterligare höja konkurrenskraften, säger Lundhags VD Henrik Ottosson.
Bilden: Lundhags i Järpen är inne i en positiv trend. Foto: Lundhags.
När EQT förvärvade Lundhags 2007 hade försäljningen länge legat kring 50 miljoner. Sedan dess har omsättningen närmare tredubblats. En utveckling som enligt Henrik Ottosson hänger samman med satsningar på produktutveckling och försäljning.
Efter att skomakaren Jonas Lundhag grundade Lundhags på Frösön i Jämtland 1932 var företaget länge helt inriktad på skor och kängor, något som många fortfarande associerar företaget med. Men skodon är bara en del av dagens Lundhags där friluftskläder, långfärdsskridskor och ryggsäckar numera är lika självklara delar av sortimentet. Speciellt lyckad är satsningen på kläder i allmänhet och byxor i synnerhet. Produkter ur den sistnämnda kategorin har belönats med ett flertal utmärkelser och vunnit tester för sina innovativa utformningar.
En viktig uppgift för Henrik Ottosson och hans team de senaste åren har varit att med utgångspunkt från de olika produktgrupperna hitta en tydlig varumärkesposition med allt vad de innebär av sortimentmix, grafisk profil och imageannonsering. Bland annat har en brandbook tagits fram och total uppfräschning av det grafiska formspråket genomförts, samtidigt som sortimentet renodlats och nya satsningsområden identifierats.
Till hösten introducerar vi en helt ny linje med helskinnskängor under namnet Heritage som vid sidan om outdoordetaljister också öppnar för bearbetning av traditionell skofackhandel, säger han.
2014 ökade Lundhags till 178 miljoner. En del av tillväxten hänger samman med företagets övertag av distributionen av Swix produkter på den svenska marknaden. Swix, med en omsättning på 837 miljoner förra året, är i första hand känd som internationell tungviktare inom valla och skidstavar, men företaget sysslar även med produkter som sportkläder och rullskidor. Utvecklingen för varumärket Lundhags var mycket stark och enligt Henrik har den positiva trenden fortsatt 2015 vilket borgar för ännu högre omsättning i år.
För några år sedan flyttade delar av Lundhags från Järpen till Stockholm och idag är arbetet uppdelat på två kontor. I Järpen finns bland annat kundtjänst, skomakeri och företagets populära fabriksförsäljning. Under sensommaren och början av hösten genomförs en total ombyggnad av butiken för att ännu bättre spegla Lundhags nya position. Sedan ett par år tillbaka driver företaget med framgång även butik i Insjön.
I likhet med Järpen har Insjön de rätta kommersiella förutsättningarna med en stark friluftskultur och hårt trafikerad turistväg. Sommarens dåliga väder var kanske ingen höjdare ur friluftssynpunkt, men för våra butiker var det guld, säger Henrik Ottosson.
Läs mer: Tekoprofilen Jan-Ivar Sjöblom Lane4 20 år med digital handel.
Exportandelen för varumärket Lundhags ligger idag över fyrtio procent varav merparten genereras i Skandinavien. I linje med företagets strategiplan pågår nu offensiver i bland annat Tyskland, BeNeLux och Sydkorea.
Tyskland är den marknad som växer starkast just nu och det känns som vi verkligen är på väg att få fäste här. I Tyskland finns många duktiga outdoordetaljister och med detta en stor potential som vi kommer att arbeta mycket med framöver.
Lundhags är medlem i TEKO.