I år firar textilföretaget Ludvig Svensson i Kinna 20 år i Kina. Idag kan VD Anne Ludvigson konstatera att satsningen på tillverkning av klimatväv och möbeltygråvara i Shanghai blivit en fullträff:
Vår största kund är den kinesiska staten, som ligger bakom majoriteten av växthusprojekt i landet, resten av produktionen går till växthusmarknaden i Japan. Möbeltygerna skickas till Kinna för färgning och beredning.
Bildtext: Ludvig Svenssons fabrik i Kina fyller 20 år. Foto: Ludvig Svensson.
Det var Göran Henningsson vid Ludvig Svensson som tog de första kontakterna med de kinesiska myndigheterna på 90-talet via exportrådet och svenska ambassaden i Peking. Då styrdes Kina av Deng Xiaoping. Han öppnade upp Kina för fler utländska industrietableringar.
1994 skrevs ett distributörsavtal med det kinesiska jordbruksdepartementet. Avtalet sa att när en viss volym uppnåtts på den kinesiska marknaden skulle lokal produktion starta i landet. Sju år senare 2001 var det dags.
Ludvig Svenssons bidrog med kunskap, material, maskiner och kapital. Motparten med kunskap om den lokala marknaden och myndigheterna. Efter 47 olika stämplar var affären i hamn. Sedan dess har Kinnaföretaget klarat sig på egna ben. Idag jobbar 70 personer på fabriken, som numera är helägt av Ludvig Svensson. Anne Ludvigsson igen:
Vi jobbar intensivt med utbildning av personalen när det gäller arbetsmiljöfrågor. Vikten av att alltid bära skyddskläder, arbetsskor och hörselskydd har prio ett. Kinesiska myndigheter kontrollerar kontinuerligt att arbetsmiljölagen följs. Det är viktigt att följa lagen och ha bra relationer med myndigheterna. Det är ytterst ödesdigert att komma på kant med dem.
Lönerna i Kina är betydligt lägre än i Europa. På kollektivsidan handlar det om en avsevärd skillnad jämfört med Sverige. Även om minimilönerna ökar snabbt just nu, vilket fått många tillverkande utländska företag att lämna Kina för Vietnam och Kambodja. På chefsnivå är löneskillnaden däremot liten enligt Anne Ludvigson:
Det beror dels på att lönespridningen för högre tjänstemän är stor i Kina, dels på att tillgången på kvalificerade och engelsktalande chefer inom vår nisch är liten. Staten har satt minimilöner, men det är fritt att förhandla individuellt.
När det gäller marknadsföringen har Kinnaföretagets lokale statlige partner gjort ett otroligt jobb för att etablera varumärket Svensson som en premiumprodukt på den kinesiska marknaden. Just nu står förtaget inför en lansering av en stor marknadsföringskampanj i Kina:
Frågan är bara om vi ska kinesifera den eller inte. Vi anlitar en svensk rådgivare som ska ge oss förslag på hur vi ska kommunicera ut våra marknadsstrategier bäst på den gigantiska kinesiska växthusmarknaden, säger Anne Ludvigsson.
Hur lyckas man i Kina?
En bra produkt för den kraftig växande kinesiska marknaden. Ju mer know how du kan erbjuda ju villigare är kineserna att du etablerar dig där borta. Något som är betydligt enklare idag än jämfört med 1994!
AB Ludvig Svensson, som marknadsför varumärket Svensson och är Nordens ledande varumärke för funktionella textilier för professionell inredning och växthusodling, är medlem i TEKO.