Yrkesklädestillverkaren Blåkläder i Svenljunga, som omsatte 813 miljoner kronor det senaste verksamhetsåret, räknar med att passera en miljard kronor i omsättning under 2017. VD Anders Carlsson förklarar varför:
– Vår målsättning är att Blåkläder ska bli ett globalt ledande varumärke inom yrkeskläder. Vi presterar bra på de nordiska och europeiska marknaderna och ser en uppgång i Nordamerika. Nu finns vi i Japan också. De första plaggen har precis gått iväg dit.
Blåkläders affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra arbetskläder, handskar och skor för olika yrkesgrupper med höga krav på funktion, kvalitet och design. Idag går 65 procent på export. Företagets satsning på Japan är ett första steg att visa upp sig på den asiatiska marknaden. Enligt Anders Carlsson har japanerna tagit intryck av Blåkläders framgångsrika satsningar i Europa, vilket nu öppnat möjligheten för export till Japan. Han ser ett långvarigt samarbete med japanerna framför sig:
– Vi har fått en bra start i Japan och det ser lovande ut. Japaner prioriterar att göra affärer med långsiktiga partners som är trovärdiga. Trots att de ligger efter oss när det gäller yrkeskläder, så ställer de samtidigt mycket höga krav på kvalitet och funktion. Därför passar den japanska marknaden bra för oss. Vi exporterar endast vissa delar av vårt sortiment dit, samtidigt som vi produktanpassar bland annat storlekar för dem.
Satsningen på ökad export innebär också stora investeringar i Svenljunga.
– Vi har investerat i ett helt nytt lagerkoncept, som vi är bland de första i landet med. I vanliga traditionella lager åker man runt med en truck och plockar varor i hyllsystem. I vårt fall handlar det bildligt talat om en jättestor kub, som innehåller 28 000 backar. Kuben har elva nivåer på höjden. På toppen av kuben finns 36 robotar, som sköter allt som ska plockas fram. Tack vare detta har vi halverat plockkostnaderna, jämfört med det gamla manuella systemet. Satsningen innebär också en väsentligt bättre arbetsmiljö för Blåkläders personal, berättar han.
Anställt cirka 35 personer de senaste två åren
Anders Carlsson säger att Blåkläder, under det senaste två åren, nyanställt ca 35 personer inom områden som marknad, it, produktutveckling, ekonomi och försäljning. Därmed står företaget väl rustat för den fortsatta expansionen i Sverige och på samtliga befintliga exportmarknader. Men det krävs mer för att kunna växa enligt plan i Sverige och internationellt. Anders Carlsson igen:
– Produktutveckling är ett absolut måste och som har högsta prioritet hos oss. Vi lägger redan idag stora resurser på att utveckla nya produkter, ofta tillsammans med kunder och slutförbrukaren, den som bär plaggen och som vet om de fungerar eller inte.
Blåkläder äger sina fabriker i Vietnam och Sri Lanka. Anders Carlsson igen:
– Corporate Social Responsibility är väsentligt för oss när det gäller våra anläggningar i Asien. Alla som arbetar där är såklart våra kollegor på samma sätt som grannen vid kontoret eller på lagret. Vi tar vårt miljö- och sociala ansvar för hela värdekedjan från idé till färdig produkt, försäljning och logistik. Vi uppdaterar kontinuerligt våra egna fabriker när det gäller arbetsmiljö, maskiner, ventilation och belysning. Vi är väldigt öppna med detta när vi sitter i förhandlingar med presumtiva kunder. Vi ser gärna att de besöker våra moderna produktionsenheter på plats.
Vilken är Blåkläders absoluta storsäljare?
– Det är en hantverksbyxa som har modellnummer 1500. Ett plagg som funnits med i snart tio år. Även våra nya servicebyxor tillhör storsäljarna, avslutar Anders Carlsson.
Blåkläder, som säljer mer än två miljoner plagg per år, är medlem i Teko.