140-årsjubilerande Handarbetes vänner (HV) på Djurgården i Stockholm är på väg in i ett nytt utvecklingsskede under ledning av Moderådets tidigare VD Lotta Ahlvar som tillträdde i våras. En breddning av den konstnärliga verksamheten har genomförts och en uppbyggnad av en egen produktlinje inletts och som trots att den ännu inte lanserats redan åtnjuter stort intresse från en mängd svenska och internationella detaljister.
Textil, hantverk, design och konst ligger rätt i tiden och det ökade intresset är något HV ska bli bättre på att utnyttja, säger Lotta Ahlvar.
HV är en produkt av 1800-talets nationalromantiska strömningar och skapades i syfte att i fosterländsk anda och inriktning främja den svenska textila slöjden. Föreningen kan också ses som en del av den framväxande svenska kvinnorörelsen då den tillkom på initiativ av Fredrika Bremer-förbundets grundare Sophie Aldersparre för att få fler kvinnor i arbete. Bland annat försågs väverskor runt om i landet med uppdrag från föreningens mönsterateljé och en utbildning startades för vävlärarinnor.
Idag består verksamheten av fyra delar: HV Skola, HV Ateljé, HV Galleri och HV Licium.
Under läsåret 2014/2015 attraherar HVs yrkesutbildningar och kortkurser runt 300 studenter, varav 48 på heltid. Till skolan kommer studenterna för att fördjupa sig i olika textila hantverk och centralt för undervisningen är sättet som tekniska och konstnärliga perspektiv förenas. Verksamheten är känd långt utanför Sveriges gränser och i år finns bland annat tre japaner, en amerikan och en kanadensare med. Något som skapar en mer stimulerande studiemiljö, menar Lotta Ahlvar som sedan tillträdet arbetat med att strukturera om kursprogrammet för att ytterligare öka attraktionskraften.
Betoningen på konstnärskap gäller även i HV Ateljé där sex mästare och gesäller arbetar med olika översättningsuppdrag.
Vad det handlar om är att med rätt material, färgval och tekniker omvandla konstnärers förlagor till textil konst, antingen genom broderi eller vävning. Ett stort antal av Sveriges mest kända offentliga textilkonstverk har genom åren utförts i ateljén, inklusive Elisabet Hasselberg-Olssons Minnet av ett landskap i Riksdagens plenisal. Förra året levererade teamet en 200 kvm stor ridå till FN-skrapan i New York och som skapats av konstnären Ann Edholm. En stor beställning från Kulturhuset i Stockholm har precis effektuerats och bland pågående arbeten märks en stor beställning från försvarsmakten på en handbroderad fana för Svea livgarde.
Vid sidan om HV Ateljé driver vi även HV Licium som arbetar med renovering och konservering av kyrklig och heraldisk textil. Endast ett fåtal aktörer i Europa har den här kompetensen idag, säger Lotta Ahlvar.
I egenskap av VD för Moderådet under tolv år och genom sin mångåriga erfarenhet som designer för kända företag har Lotta Ahlvar etablerat sig som en av Sveriges tyngsta auktoriteter inom design- och omvärldsbevakning. Sedan tillträdet på HV har hon medverkat till framtagningen av en ny retail-satsning och som visades på Formex-mässan i slutet av sommaren.
Genom åren har HV byggt upp ett omfattande arkiv med mellan 7000 till 8000 artefakter och förlagor och som förvaras på Nordiska museet. En unik kulturskatt med mängder av kända namn som Carl Larsson, Anders Zorn, Lennart Rodhe, Siri Derkert, Olle Bonniér och Karl Axel Pehrson representerade konstnärer som HV samarbetat med genom åren. Vad vi nu gör är att vaska bland guldkornen och som första satsning har en serie linnekuddar baserad på textilkonstnären Edna Martins design tagits fram. Mottagandet under mässan var fantastiskt med mängder av förfrågningar från svenska och utländska detaljister, här ibland trendmedvetna och exklusiva varuhuset Isetan i Tokyo.
Trots HVs unika kulturbärande roll och de skatter man förfogar över är föreningen tämligen okänd. Något som Lotta Ahlvar vill ändra på genom ökad synlighet och aktivitet. Vid sidan om retail-satsningen har hon medverkat till öppningen av HV Galleri, Sveriges enda galleri med inriktning på textil konst och som nu genomför kontinuerliga utställningar i föreningens fastighet på Djurgården.
Den tydliga tendensen med allt fler, inte minst unga tjejer, som ägnar sig åt textilt handverk på fritiden är något Lotta Ahlvar menar öppnar för en större rekryteringsbas för HVs kursverksamhet. Genom att bryta den relativa anonymitet som präglat verksamheten ska fler fås att upptäcka de möjligheter till fördjupning och inspiration HV erbjuder.
Lotta Ahlvar gick själv en utbildning på HV för 30 år sedan. Vad hon mötte som ung student var inte bara en omfattande textil kunskap utan också intressant historia som hon menar kan används mer medvetet i föreningens storytelling.
Det var inte för inte som baneret för International Woman Suffrage Alliance broderades av kvinnor i föreningen en gång i tiden. De ledande kvinnorna i HV var djup engagerade i rösträttsrörelsen och extremt målmedvetna. Någon politisk agenda finns inte längre, men mixen av traditionsbärande och progressivitet fortsätter vi odla på andra sätt. Gärna tillsammans med fler killar, säger Lotta Ahlvar.
Ta mig tillderas websajt.