1982 grundade designern Eivor Nilsson familjeföretaget KRISS tillsammans med sin man Torgny. Totalt har företaget ett 80-tal butiker i Norden och Europa. Merparten är shop-in-shop-butiker och just nu är det högtryck i expansionen med öppnande av flera nya butiker i bland annat Tyskland. En stark expansion gör att logistiken blir viktig för att flödena till butikerna ska fungera. KRISS samarbetar med Greenway Logistics, en tjänst som alla medlemmar i TEKO kan ta del av kostnadsfritt.
– I och med att de representerar ett stort antal företag inom TEKO så får de bättre priser och mer fördelaktiga avtal än ett enskilt företag, säger Styrbjörn Östman, IT- och Logistikansvarig på KRISS.
KRISS huvudkontor är beläget i Länna utanför Uppsala. Här sker all utveckling av företagets produkter med design och utveckling av provkollektioner. Företaget var från början specialiserat på stickade koftor. I dag säljer KRISS fullt sortiment med blusar, toppar, kavajer, klänningar, kjolar, byxor, stickade koftor och accessoarer. Produktionen sker i Asien. Därifrån levereras varorna till huvudlagret i Gällstad där produkterna lastas om för vidare leverans ut i Europa och Norden.
Just nu är tillväxten stark och företaget öppnar nästan en butik i veckan. Sedan februari finns KRISS även representerat i åtta varuhus i Schweiz. Och just Schweiz är speciellt ur logistiksynpunkt.
– EU-samarbetet gör det väldigt lätt att skicka varor. Men i Schweiz baseras tullavgifter på vikt vilket gör det lite speciellt, säger Jimmy Klintenberg på Greenway Logistics.
I dagsläget hjälper de ett 60-tal företag inom TEKO. Många inser mervärdena med att ha tillgång till en specialist som kan sköta kontakterna med speditörerna och logistikföretagen.
– Varje gång vi kommer ut till ett företag ger vi dem möjlighet att jämföra sina kostnader med de priser som finns tillgängliga för TEKO:s medlemmar och det visar sig väldigt ofta at det kan vara väldigt bra och fördelaktigt. Det är som nu när vi sitter ner och diskuterar med Styrbjörn här på plats. Vi får möjlighet att hitta de bästa lösningarna och även diskutera och justera sådant som kanske inte fungerar optimalt, berättar Jimmy Klintenberg.
Eget prisindex för sjötrafiken underlättar för TEKO:s medlemsföretag
Enligt Jimmy Klintenberg är priserna på sjötrafiken det som är svårast att kontrollera för företagen. Priserna varierar från månad till månad vilket försvårar för många textilföretag att lägga en bra budget.
– Företagen gör aldrig affärer direkt med det bolag som kör båten utan med speditionsföretag som köper kapacitet på båten. Det är till exempel Kuhne Nagel, DHL och så vidare som sköter kontakten med KRISS och andra företag. Speditörerna förbokar platser på båten. Till slut har kapaciteten tagit slut och så blir det handel mellan speditörerna om platserna vilket gör att priserna varierar. Det där ställer ju till det för företag som gärna vill veta vad det kostar, berättar Jimmy Klintenberg.
För att göra det ännu mer komplicerat så finns det en stenhård konkurrens mellan rederierna om vem som kan hålla lägst priser. I våras pressades den kinesiska rederijätten Hanjin till konkurs med fem miljarder i skulder. Många danska textilföretag hade sina varor ombord på Hanjins båtar vilket skapade stor oro.
Med anledning av de svajiga priserna på marknaden har Jimmy Klintenberg med kollegor nu utvecklat ett eget prisindex för att hjälpa TEKO:s medlemsföretag.
– Det vi gör är att skapa ett index som baseras på rederiernas priser. Alla avgående skepp har ett pris som kallas Shanghai Index. Utifrån det arbetar vi sedan fram ett index, ett genomsnittspris så att inköpare som Styrbjörn och andra ska veta hur det ser ut och kan göra en mer exakt prognos av kostnaderna, säger Jimmy Klintenberg.
Under marknadspris tack vare samarbete
Nyligen gjorde man klart med ett samarbete med Tigers, ett amerikanskt/sydafrikanskt bolag. Det kommer innebära att man alltid kan erbjuda pris under marknadspris.
– Allt hänger ihop med att vi samverkar och blir en större aktör, till exempel arbetar vi tillsammans med Modint, som är TEKO:s motsvarighet i Holland. Genom de gemensamma volymerna som förhandlingsunderlag kan besparingarna bli upp till 15-20 procent, förklarar Jimmy Klintenberg.
Priserna på sjöfrakt har varit mycket låga de senaste året. Nu har en stor aktör på marknaden försvunnit vilket gör att priserna kan komma att justeras uppåt igen.
KRISS var tidiga att gå med i logistiksamarbetet. Redan 2013 när samarbetet med TEKO startade bytte KRISS logistikpartner. Styrbjörn Östman tycker att samarbetet fungerar bra. Den stora förändringen vid starten var att gå från styckesändning till paketsändningar. Tillsammans har de även sett över kurirtransporterna för KRISS räkning vilket har gett en del kostnadsbesparingar.
– Torgny som är en av grundarna, var tidigare engagerad i TEKO, och tyckte att KRISS skulle vara med samarbetet tidigt. Nu har vi använt tjänsterna under tre år och jag är jättenöjd, avslutar Styrbjörn Östman.
KRISS är medlemmar i TEKO
Mer information
Läs mer om logistiksamarbetet inom TEKO här
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO