Med Lin Sällström som ny kommunikationschef intensifierar TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag arbetet med att främja den svenska tekobranschens intressen. Vid sidan om intern och extern kommunikation kommer Lin att arbeta med imageskapande insatser för att uppdatera bilden av svensk teko i offentligheten.
Vi representerar en innovativ och dynamisk framtidsbransch med allt större betydelse för svensk ekonomi och det vill vi ska framgå tydligare, säger Lin Sällström.
Hennes befattning må vara ny men arbetsmiljön som sådan är välbekant för Lin som mellan åren 2009 och 2011 var verksam som projektanställd marknadschef för TEKO och under perioden etablerade en bred förtrogenhet med branschen och dess produkter, möjligheter och utmaningar. Hennes nya roll liknar den förra med skillnaden att hon nu tar ett övergripande kommunikativt ansvar. Under sin karriär har Lin under de senaste tio åren varit verksam inom mode- och textilbranschen där hon arbetat med bland annat affärsutveckling och försäljning i Nederländerna och inom marknadsföring och PR på modeföretag.
Mycket av TEKOs externa kommunikation handlar om att skapa gehör för branschens intressen och det här är något som jag ser fram emot att ägna mig åt. Textil, mode och relaterade material ligger i min absoluta intressesfär och jag tycker det är fantastiskt roligt att arbeta med de textilbaserade näringarna då det finns en sådan otrolig spridning av verksamhetsområden. Bland dessa företag finns en energi, kunskap och passion som är lätt att dras med i. Sådant är viktigt för mig. Textil handlar om allt från konst till att rädda liv, konstaterar Lin.
För det kommande arbetet har TEKO identifierat fyra huvudområden: Hållbarhet, Forskning & innovation, Kompetensbehov och utveckling samt Handel och affärsutveckling.
När det kommer till hållbarhetsfrågan är gränsöverskridande samarbete viktigt varför TEKO förra året var med och initierade den tvärvetenskapliga forskningssatsningen BioInnovation tillsammans med Skogsindustrierna och IKEM, Innovations- och kemiindustrierna. Med niosiffriga belopp i budget tar nu en omfattande forskningsoffensiv form med biobaserad materialomställning i fokus där den cellulosabaserade textilfibern med relaterade industriella processer är ett av många intressanta inslag.
– En stor utmaning är hur branschen ska förhålla sig till det allt snabbare modet. Som branschorganisation vill vi vara med bidra till att identifiera och fånga upp andra vägar där företagen fortfarande kan vara lönsamma och samtidigt vara en pusselbit i ett globalt hållbarhetstänk. Många tekoföretag har kommit långt i omställningen och baserar såväl verksamhet som varumärke på en hållbar produktion, medan det för andra inte är lika självklart, vilket man måste ha förståelse för.
Som branschorgan vill vi verka för högsta möjliga hållbarhetsprofil i tillverkningsprocesserna. Svenska företag och svensk forskning hävdar sig bra då det gäller att vara del i globala miljöförbättringar, men det är självklart önskvärt att Sverige blir ett föregångsland för att finna metoder för en väsentligt mer resurs- och miljöanpassad produktion i allt från cellulosabaserad fibertillverkning till vattenfria och energisnåla processer för beredning och färgning, menar Lin.
Som andra branscher är teko beroende att ett gott rykte för attraktionskraften på kvalificerat folk och forskningspengar. Lin menar att det trots den gynnsammare mediabild som vuxit fram sedan nollnolltalet – och där journalistkåren blivit mer uppmärksam på branschens innovationskraft, mångfald och ständigt växande exportframgångar – finns en tydlig diskrepans mellan sättet som allmänheten associerar teko och hur det faktiskt ser ut.
Dagens teknikintensiva bransch har helt andra inslag och utmaningar än den traditionella tekoindustrin som äldre generationer minns den för några decennier sedan. Som branschorganisation faller bevisbördan på oss och mer kraft kommer därför läggas på insatser för att stärka bilden av svensk teko som en framtidsbransch värt att satsa på oavsett om det gäller utbildning, karriär, forskning eller entreprenörskap, säger Lin.
Förra året genomförde TEKO en uppmärksammad satsning under Almedalsveckan där branschens innovationskraft och hållbarhetsarbete manifesterades i en spektakulär modevisning. Inför årets upplaga planeras ett nytt intressant event.
Inom textil finns oändligt många innovationsmöjligheter med potential att i framtiden bidra till höjd prestanda och konkurrenskraft inte bara i våra egna led utan även som en följd i en rad andra branscher från fordonsindustri och bygg till medicinteknik. Som branschorganisation vill vi verka för fler gränsöverskridande samarbeten mellan forskarvärld, beslutsfattare och köpare för att på bästa sätt utnyttja textilens möjligheter. Tvärvetenskaplig forskning är mer komplex, men om forskningsinitiativ fångas upp på ett bra sätt kommer textil spela en avgörande roll i ännu fler sammanhang i framtiden.
Parallellt med ansvaret för intern och extern kommunikation kommer Lin Sällström verka för en breddning av medlemsbasen. Framför allt bland små och medelstora företag finns intressanta rekryteringsmöjligheter, menar hon.
Branschorganisationens traditionella roll som arbetsgivarens part i lönerörelser är bara en av många programpunkter på dagens TEKO-agenda och det är viktigt att presumtiva medlemmar uppmärksammas på hela det utbud av tjänster de kan tillgodoräkna sig, från juridik till miljöexpertis. Ju fler företag som ansluter sig till TEKO desto kraftfullare blir vi i arbetet för en gynnsammare branschmiljö.
Fakta om Lin Sättström
Utbildning: Civilekonom med marknadsinriktning från flertalet lärosäten bland annat Haarlem Business School Nederländerna, Northern Jiaotung University Peking och Lunds Universitet.
Ålder: 36
Bor: Hornstull i Stockholm.
Modefavoriter: Har en förkärlek för nitar, remmar, fransar, sammet, myggjagare och markerade axlar. En blandning av glamour och punk som får skalas av och bil mer klassisk i jobbsammanhang. Hemma blir det Adidasställ eller underställ från Woolpower.
Läser: SvD, Icon, Filter, Vouge, Bon och Södermalmsnytt.